Barnvakt

Igår var jag och D barnvakter åt D’s systerson på 4 år (och 3 månader) och D’s systerdotter på 1 år  (och 3 månader) och det var inte alls så jobbigt som jag trodde! Det är världens sötaste ungar som är hur snälla som helst så det var inte alls några problem 🙂

När vi kom dit runt 13.30 låg lilltjejen och sov så det var bara storebror som var vaken och han klarar sig bra själv. Han sprang runt och lekte och visade oss stämplarna med bokstäver som han fick i julklapp, dessa stämplade han på ett papper så att det blev ett jätte fint konstverk 🙂 Efter en liten stund väckte vi lilltjejen, vi ville inte att hon skulle sov för långe för då somnar hon inte på kvällen. Sedan lekte båda barnen med alla sina julklappar medans jag och D höll koll på dem, jag hann till och med sitta en stund framför datorn och kolla in alla bloggar jag följer! Lilltjejen gick mest runt och pekade på alla saker och sa: ”Ä dä?” och då ville hon att jag skulle säga vad det var för något hon pekade på och sedan pekade hon på nästa sak som jag också berättade vad det var för något och så fortsatte det… D fixade även en liten innebandyklubba till grabben så att de senare kunde gå och skjuta lite boll. Han hade nämligen en innebandyklubba som gått sönder så han sågade den i lagom längd till sin systerson, vilket blev en perfekt innebandyklubba till honom.

När klubban var färdig gick vi en sväng till lekparken där D och hans systerson spelade lite innebandy medans jag gick efter lilltjejen som ville kolla in allt som fanns i lekparken, hon fick även åka lite rutschkana samt gunga en liten stund. Därefter gick vi hem och byggde lego allihopa. Jag och lilltjejen byggde med duplo och D och hans systerson med vanligt lego. Sedan lämnade jag faktiskt D ensam med ungarna en stund för att åka iväg och handla lite saker inför nyårsfirandet. När jag kom tillbaka gav vi lilltjejen lite gröt och puré och sedan lekte vi med lego igen, någon båda barnen tyckte var kul 🙂 Därefter var det dags att käka lite kvällmat, våfflor fick det bli.

Därefter klädde vi på båda barnen pyjamas och sedan lektes det lite till innan det var dags att sova. Mina föräldrar och syrran och brorsan kom även förbi en sväng, de ville se de söta barnen jag alltid pratar om 🙂 Med sig hade de några leksaker som mamma hade liggandes hemma. D’s systerson blev i sitt esse och berättade massa intressanta saker för dem, bland annat vart papperskorgen fanns samt hur högt och långt han kunde hoppa samt hur snabb han var, ungar har verkligen bra självförtroende! När de åkt hemåt fixade D välling till barnen och jag matade lilltjejen medans D la sig i sängen tillsammans med sin systerson, han ville se lite på film. Det var så mysigt att ha den lilla tjejen i famnen medans hon sög i sig all välling. Hur söt som helst! Därefter stoppade jag en napp i munnen på henne och la ner henne i spjälsängen och jag tror nästan hon somnade så fort huvudet hamnade på kudden, så himla söt!

D’s systerson var inte lika lätt att natta, han såg på film och därefter läste jag en bok för honom. Inte då heller hade han somnat så jag berättade en saga för honom. När jag var klar sa han ” En till!”. Efter fem olika sagor orkade jag inte mer utan satte på en film till, han brukar nämligen somna till en film, när vi gick upp en stund senare sov han som en stock, så då var det bara att stänga av tv’n.

Att ha barn verkar ju inte alls vara några problem 🙂

barnvakt

Lämna en kommentar

Filed under Händelser, Roligt

Kommentera

