Julklappstips: Pulsklocka

Efter att ha varit på föreläsningen med Blossom bestämde jag mig för att önska mig en pulsklocka i julklapp av mina föräldrar. Enligt Blossom är nämligen en pulsklocka en bra investering efersom det är viktigt att se  så att pulsen är tillräckligt hög när man tränar. Under ett träningspass ska man ha en puls som är 60-80% av sin egen maxpuls för att träningen ska ge något. (Maxpuls för killar är 220 – ålder och för kvinnor 226 – ålder)

Jag har tidigare varit negativt inställd till pulsklockor eftersom jag tycker att de är så himla fula och plastiga. Men efter att ha surfat runt lite har jag faktiskt hittat några som är riktigt fina och inte tråkigt svarta som jag trodde att i princip alla pulsklockor var. Jag har ingen aning om de pulsklockor jag hittat är bra eller dåliga, för att få reda på det får mina föräldrar helt enkelt ta min syrra till hjälp, hon har själv en pulsklocka och borde veta vad som är bra och dåligt! Polar är det märke jag sett flest ha på sina pulsklockor därför spanade jag endast in deras sortiment…

En pulsklocka tror jag helt klart skulle öka mitt intresse för att gå ut och springa, mina nya springskor och en pulsklocka kommer helt klart göra susen (jag inbillar mig själv det i alla fall…). Tyvärr låg de snyggaste pulsklockorna under kategorin Fitness & Cross-training, så om de är så bra att ha till löpning har jag ingen aning om. De pulsklockor som låg under kategorin Löpning & multisport var inte alls lika fina… tyvärr!

På sajten Lindberg cykel finns de flesta av pulsklockorna att köpa på nätet. Den pulsklocka som verkar vara mest prisvärd och där man dessutom får med ett kodat sändarbälte är modellen RS200. Den kostar 1325 kr och är faktiskt riktigt fin i rött! Modellerna F6 och FT40 verkar också vara bra pulsklockor…  Både F6:an och FT40 är snyggast i grönt… Även på sajten cyclecomponents säljs pulsklockor!

polar

Lämna en kommentar

Filed under Sport, Tekniska prylar, Träning

Kommentera

