Degerforska

Här i Degerfors har vi en dialekt (Degerforska) som jag faktiskt inte alls tycker är fin eller är särskilt stolt över. Jag tycker, precis som en kille på mitt förra jobb, att vissa ord i Degerforskan låter som något en utvecklingsstörd skulle säga.

En kollega till mig har startat en tävling på jobbet som innebär att han lite då och då skickar ut ett ord ur Degerforskan som man ska förklara vad det betyder. Får man mer än ett fel så får man tydligen inte kalla sig ”Degerfòrsare”.

Nedanstående ord har skickats ut hittils:

  • Brôte –> skräp. Detta ord kunde jag faktiskt!
  • Gökdôtt –> Snöväder som får en att tro att sommaren inte kommer det året. Det ska komma sju stycken innan den riktiga sommaren är här. En Gökdôtt kommer på våren när man tror att värmen äntligen har kommit för att stanna. Detta ord hade jag faktiskt aldrig hört talas om. Ingen förlust direkt eftersom det är ett riktigt onödigt ord, varför ska man kunna det liksom!
  • Ovôlen –> ovarsam. Inte heller ett ord som fanns med i mitt vokabulär, jag är tydligen ingen riktig Degerforsare…
  • Glôpen –> Glupsk. Detta var dagens ord, ett ord jag faktiskt både kan och brukar använda mig av.

degera

1 kommentar

Filed under Allmänt

One response to “Degerforska

  1. Cathrine

    Gôr-vôli’ eller bara vôli tycker jag, som är Degerforsare i förskingringen, är bra uttryck. Kan betyda allt från verkligen korkad till väldigt rolig. Beroende på tonfallet… 🙂

    Ser fram emot fler ”hemlands”uttryck!

Kommentera

