Blossom – otroligt inspirerande!

Föreläsningen med Blossom som jag var på ikväll var grymt bra! Vilken karisma den personen har alltså!

Hon pratade om tankar, andning, vätska, näring, motion och dygnsrytm. Alla viktiga saker att ha i åtanke om man vill nå toppform.

Enligt Blossom kan man ändra sina tankar på en sekund, istället för att tänka negativt, tänk positivt. Säg att du är snygg varje morgon framför spegeln, fake it ‘til you make it! Vill du åstakomma en förändring i ditt liv och det känns jobbigt, är det bara att ta tag i ditt liv och göra en förändring. Kroppen har lätt att anpassa sig, ungefär 21-28 dagar tar det att åstadkomma en förändring om du utför något regelbundet under dessa dagar. Så vill du börja springa men tycker att det är grymt jobbigt eftersom du har så dålig kondition, ge det en chans i 21-28 dagar, kanske springa var 3:e dag. När det har gått 28 dagar så är man fast!

Andning är väldigt viktig enligt Blossom. Hon pratade mycket om meditation. Vi fick göra en övning som gick ut på att andas in och ut 24 gånger. Varje inandning och utandning ska vara långsam, ca. 3 sekunder. Detta är jätte bra för både lungorna och kroppen så att den taggar ned.

70 % av kroppen består av vatten. Det är därför viktigt att tillföra vätska till kroppen, annars blir den uttorkad och vi kan inte prestera så bra som vi kanske skulle vilja. Vätskan vi ska tillföra ska vara vanligt hederligt vatten, inte läsk eller kolsyrat vatten som oftast består av för mycket salt! En vuxen människa ska dricka ca. 0,33 liter per kilo (dvs. per kilo man väger) och per dag. Ett bra tips är att dricka ett glas vatten i timmen mellan 8-17. Dricker du läsk ska du försöka dra ned på detta. I genomsnitt dricker varje svensk 88,6 liter läsk per år, på tok för mycket!

Det är viktigt att tillföra kroppen näring. Vi blir vad vi äter. Människan äter i genomsnitt för mycket mot vad vi behöver. Vi skiljer inte på vardag och fest längre utan lyxar hela tiden till det med feta såser osv. Ät istället onyttigt lite då och då. Mat ska ha kort hållbarhetstid och inte innehålla konserveringsmedel. Tänk på att maten lagras i magen lika länge som den har hållbarhetstid… Ett annat tips från Blossom var att inte äta det man inte tycker luktar gott, det smakar som det luktar!

När man handlar mat ska man kolla på innehållsförteckningen. Köp inte mat med konstiga siffer och bokstavskombinationer! Ät heller inga lightprodukter. I light produkter är det alltid kemiska tillsatser som inte alls är bra för kroppen. Light produkterna kom för ca. 30 år sedan och inte har vi blivit smalare inte!!! Ät smör istället för margarin eller milda etc. Dessa är ett BIG NO NO enligt Blossom. Det är kemiskt framställt och man till och med färgar det så att det får den gula färgen, hemskt ju! Ska du steka, använda rent smör eller olivolja! Undvik som sagt light produkter och mat med sötningsmedel i. Vanlig coca cola är t ex mycket bättre för kroppen än light cola. I sötningsmedel är det massa konstigheter och man vet inte vad detta har för påverkan på kroppen. Bland annat kan kroppen överproducera insulin av sötningsmedel och man får mer sötsug. Ät naturliga ämnen, fett, kolhydrater och proteiner som kroppen kan bryta ned.

Vi tuggar också för dåligt och njuter inte när vi äter. Tuggar man inte maten ordentligt får man ingen ordentlig magsmältning och i och med detta får man dålig ämnesomsättning. Helst ska man tugga maten tills den blir flytande, i och med detta känner man också mer smak. Tänk på att man ska njuta när man äter något onyttigt, annars kan det ju kvitta!

En portion mat ska inte vara större än kupan av dina två händer, detta innefattar även sallad! Tänk också på att äta långsamt. Det tar nämligen 20 minuter för kroppen att känna mättnad och äter du för fort kanske du tar ytterligare en portion fast du egentligen inte behöver. Magen ska bestå av 50 % föda, 25 % vatten och 25 % luft.

Bröd ska man helst skippa, måste man ska man äta max 2 skivor per dag och i så fall till frukost och mellanmål, inte istället för lunch eller kvällsmat. Bröd är helt enkelt en bukfylla. Inte alls något kroppen behöver. Förr åt man mycket bröd för att det var billigt och man inte fick ta på tillräckligt med mat, så är det inte idag, vi äter så mycket annat så skippa brödet! Tänk också på att hårt bröd är lika ”dåligt” som mjukt bröd och försök att inte äta bröd till maten, varför ska man göra det liksom!?

Genom att titta på sitt eget bajs kan man se hur kroppen mår. Det är viktigt att magen fungerar bra, får då mår man bra. Man ska bajsa minst 1 gång per dag och helst på morgonen. För att få igång magen på morgonen kan man dricka ett glas rumsvarmt vatten, vänta en stund och sedan sätta sig på toaletten och pressa 🙂 Som sagt, det tar 21-28 dagar för kroppen att åstadkomma en förändring så inom denna tiden ska du se att du kan bajsa på morgonen, det mår kroppen mycket bättre av! Kroppen mår bra och du äter rätt om bajset är långa fina korvar som flytar…

Enligt Blossom motionerar vi för dåligt. Endast 12 % av männen i västvärlden motionerar regelbundet. Vi kvinnor är ännu sämre, endast 8 % av oss tränar regelbundet. Träning är ej ett nödvändigt ont utan en belöning för kroppen. Man måste ingenting, men vill man leva ett långt liv krävs träning! Prioritera konditionsträning om du har ont om tid, det är bra för hjärtat. Genom träning får man lägre vilopuls och kroppen kommer orka längre. Det är bra att både springa och gå, men springa är bättre för då får du högre puls.

Om man inte alls gillar att springa kan man börja springa i etapper. Spring i 5 minuter, gå i 5 minuter osv. Sedan ökar man på intervallerna. Då känner man att man klarar av det och det känns lätt. Allt man är bra på är roligt, men man kan inte vara bra på något man aldrig provat! Det ska kännas så bra efter en träning att man redan plannerar in nästa träning. En pulsklocka är en bra investering, speciellt för nybörjare, så att man ser att pulsen ökar när man tränar. Under ett träningspass ska man ha 60-80 % av sin maxpuls. Maxpuls för killar är 220 – ålder och för kvinnor 226 – ålder.

Man är aldrig starkare än sin svagaste punkt. Mage och rygg är vi ofta svaga i, därför är det jätte viktigt att träna upp dessa delar eftersom de används i princip alla rörelser du gör. Även rörligheten är viktig och kan också övas upp.

För att man ska må bra och orka t ex träna måste man ha en bra dygnsrytm. Ett dygn ska bestå av 8 timmar arbete, 8 timmar fritid och 8 timmar sömn. Sömnen är jätte viktig. Den bästa terapin är att sova, där är när man sover som kroppen återhämtar sig. Dålig sömn har en negativ inverkan på vikten, tänk på det!

Man ska också tänka på att ha roligt, att skratta! Inte något falskt skratt, utan riktigt skratt då man skrattar så att man får ont i magen. Tänk på att man blir glad av att skratta!

I pausen och efter föreläsningen kunde man köpa både böcker som Blossom skrivit samt DVD’er som han medverkat i. Jag slog till på 2 böcker, nu jävlar ska jag skärpa mig när det gäller träning! Hon signerade självklart böckerna 🙂 När hon signerade mina böcker passade jag på att fråga vilken pastasort hon föredrog, vanlig eller fullkorn. Hon föredrog vanlig eftersom hon inte gillar fullkornspasta och för att man ändå inte ska äta pasta så ofta och då kvittar det om det är vanlig. Hon verkade vara väldigt klok och duktig, hon var dessutom väldigt trevlig. Hon såg dessutom grymt vältränad ut! Jag gillade henne skarpt!

blossom1

Annonser

1 kommentar

Filed under Roligt, Träning

One response to “Blossom – otroligt inspirerande!

  1. Pingback: Julklappstips: Pulsklocka « Emelia.nu

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s