Bakning

I dag har jag hunnit med mycket! Klockan 08.00 klev jag upp ur sängen och gick direkt in i köket och bakade en tårtbotten. Medans tårtbottnen stod i ungnen mixade jag jordgubbar som jag senare skulle lägga i ett lager av tårtan, jag hann även med lite bloggning 🙂 När tårtbottnen var klar och jag skulle vänta på att den svalnade bakade jag en kladdkaka.

När tårtbottnen hade svalnat skar jag den i tre delar. På en del la jag jordgubbsmixen och på den andra marsansås blandad med grädde. Jag plastade sedan in tårtan och ställde den i kylen. Jag ville lägga på fylningen på tårtan så tidigt som möjligt så att tårtan blir saftig i eftermiddag.

Sedan kom syrran förbi och vi gick på en powerwalk. När jag kom hem hade D fixat tacosrester som vi käkade och sedan hoppade jag in i duschen. Sedan var det dags att baka chokladbollar och granera tårtan. Jag granerade den med grädde och hallon.

Nedan kommer recept på tårtan samt chokladbollarna jag bakade. Receptet till kladdkakan kan ni se genom att klicka ovan!

Tårta

Tårtbotten

  • 3 ägg
  • 3 dl socker
  • 1 dl varmt vatten
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • Lite smör och ströbröd till formen

Fyllning

  • Valfria mixade bär. Jag använde upptinade jordgubbar.
  • Vispad grädde och/eller marsánsås. Jag blandade vispad grädde med lite marsánsås.

Granering

  • Vispad grädde
  • Valfria bär. Jag använde upptinade hallon, men finns det färska bär blir det mycket godare!

Vispa äggen och sockret i 3 minuter på maximal hastighet. Tillsätt mjöl och bakpulver. Starta vispen på låg hastighet och späd smeten med vattnet. Låt gå tills smeten är blandad. Häll upp smeten i en smord och bröad form. Grädda i ungnen i 30-40 minuter tills tårtbottnen fått färg i 200 grader. Vänd formen upp och ner över en tallrik så att tårtbottnen ramlar ur. Skär den sedan i 3 lika stora delar. På den understa delen lägger du en fyllning. Lägg sedan på nästa del och lägg nästa fyllning på denna. Lägg sist på den sista delan av tårtbottnen. På denna del lägger grädde samt granerar med valfria bär.

Chokladbollar (ca. 25 st)

Ingredienser

  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 dl strösocker
  • 3 dl havregryn
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4 msk grädde

Blanda samman alla ingredienserna. Notera att det absolut inte ska vara kaffe i smeten, då blir det inte alls gott utan använd grädde istället! Om detta blir för fett kan du använda valfri mjölk eller vatten, men absolut inte kaffe! Rulla smeten till små bollar och rulla sedan bollarna i pärlsocker eller kokos. Ställ dem kallt så att de stelnar.

2 kommentarer

Filed under Gott, Party, Recept

2 responses to “Bakning

  1. Elin

    Garnera.. inte granera 🙂

  2. Börje Svensson

    Hej Emelia!
    Jag är inte specielt bra på det här med att vända mig till andra, men jag har kört fast.
    Skulle du kunna ge mig ett tips vore det kanon.
    Jag är hemskt förtjust i tosca tårta och har ett recept från min svägerska och hennes blir alldeles underbara. Saftiga och fina inuti höga och gyllenbruna. Jag har följt hennes recept slaviskt men misslyckar var gång. Min blir låg och torr, inte alls god jag har försökt med allt både när det gäller värme o tid, har snackat massor av gånger med min svägerska men hon säger bara följ receptet, Vad tror du jag gör för fel. Tacksam för ett tipps.
    Allt Gått
    Börje.

Kommentera

