Flowin – rolig och otroligt jobbig träning!

På mitt jobb har vi möjlighet att gå på olika träningspass samt att styrketräna, vi har även möjlighet att låna en hall och spela badminton eller volleyboll om vi så vill. Något som jag utnyttjar så ofta det bara går eftersom jag älskar att träna.

Jag har faktiskt kommit igång riktigt ordenligt med träningen och försöker gå på nått passa alla vardagar. Följande träningspass kommer jag gå på i höst:

  • Måndag – Flowin 30 minuter
  • Tisdag – Spinning 45 minuter
  • Onsdag – Flowin 30 minuter
  • Torsdag – Box – 1 timme
  • Fredag – Spinning 45 minuter

Flowin är ett nytt pass som började onsdag förra veckan. Något jag givitvis var tvungen att testa. I Flowin tränar man med kroppen som belastning. Man använder en matta samt pads (typ små liggunderlag med undersida av filt som glider lätt mot mattan) och arbetar med friktion mellan pads och matta. För att inte paddsen ska glida undan fot, arm eller hand gäller det att hela tiden trycka paddsen hård mot mattan samtidigt som man gör olika rörelser med armar eller ben.

Flowin är en av de hetaste nya träningsformen just nu.

Den är både ett redskap och ett träningskoncept. Med hjälp av en specialdesignad platta och fem ”pads” (små stöd- och glidplattor för händer, fötter, knän…) tränar du kroppen funktionellt.

Det betyder att du använder din kroppstyngd som belastning på ett sätt som gör att flera muskelgrupper jobbar samtidigt och i flera riktningar: framåt, bakåt, uppåt, nedåt, i sidled, roterande.

Olika muskelsystem balanseras mot varandra, precis som när du rör dig till vardags, när du lyfter, dammsuger, diskar, leker med barnen. Balans, hållning och kroppskontroll är viktiga inslag.

Principerna är lika dem bakom pilates, core och annan träning som betonar stabilisering av bålen. Den stora skillnaden är att flowin bygger på dynamiska rörelser i stället för statiska positioner.

Genom att stödja en hand, fot eller annan kroppsdel på padsen kan du glida på plattan från ett läge till ett annat.

Friktionen mellan pads och underlag, kombinerat med belastningen från din kroppsvikt, gör träningen än mer effektiv. 20-30 minuter räcker för att träna alla kroppens större muskelgrupper. (Ica-Kuriren)

När jag för första gången skulle gå på Flowin var jag lite skeptisk, trodde inte alls det skulle vara jobbigt. Det första jag gjorde när jag kom till lokalen var att fråga instruktören hur lång tid passet skulle hålla på. Hon svarade 30 minuter och då tänkte jag att det inte alls skulle bli jobbigt. Jag hade otroligt fel, efter 10 minuter var jag helt slut. Det räcker helt klart med 30 minuters träning, i alla fall om man tränar Flowin!

Lämna en kommentar

Filed under Träning

Kommentera

