Olika åsikter om tvättning

När det gäller tvättning är jag och D helt olika! Jag vet inte hur många gånger vi bråkat om tvättningen!

När jag tvättar så försöker jag tvätta så få maskiner som möjligt, det ideala är 4 maskiner. 2 maskiner i 40 grader och två maskiner i 60 grader. I 60 grader tvättar jag sängkläder, handdukar, trosor och strumpor. Kläder tvättar jag i 40 grader oavsett om det står 30 eller 40 grader på plagget. Vitt tvättar jag för sig och alla andra färger blandar jag förutom rött. Rött tvättar jag alltid separat samt nya plagg.

De tycker inte alls som jag, han tvättar alltid massa fler maskiner än vad jag gör. Han blandar nämligen inte grått, beige, svart, grönt och blått som jag gör. Så varje gång D gått ned i tvättstugan själv och sorterat tvätten blir jag helt tokig när jag kommer ned och se hur han sorterat. Han tvättar inte ovannämnda färger tillsammans men tvättar mina trosor tillsammans, oavsett vilken färg de har. Fatta att jag blev förbannad när jag kom ned i tvättstugan och såg att han tvättat vita trosor med svart! Jag blir även förbannad över att han inte försöker tvätta så få maskiner som möjligt för då blir man ju aldrig klar med tvättningen!

Det vi bråkat mest om på senaste tiden är dock att han tycker att man ska tvätta strumpor i 40 grader (dock ej träningsstrumpor) medans jag tycker att man ska tvätta strumpor i 60 grader. Jag tycker nämligen inte att eventuell svettlukt går bort i 40 grader och man svettas ju ganska mycket om fötterna med tanke på att man går med skor hela dagarna på jobbet. D vill inte tvätta strumpor i 60 grader eftersom han tycker att svarta strumpor tappar färgen snabbt då och blir dassiga. Det kanske stämmer, men man vill väl hellre vara fräsch än ha helt svarta strumpor! Det är väl bara att köpa nya strumpor när det blivit utslitna, det kostar inte många kroner. Senast vi tvättade gick dock D med på att tvätta sina strumpor i 60 grader, antagligen för att jag vägrade tvätta mina strumpor i 40 grader och det då skulle ha blivit ytterligare en maskin…

En annan sak vi är oense om är om man ska tvätta underkläder tillsammans med någonting annat. Jag tvättar nämligen trosor tillsammans med övriga saker som ska tvättas i 60 grader, jag tycker inte de behöver tvättas separat, 60 grader är så pass varmt att eventuella bakterier inte sprids till övriga saker. Det håller inte D med om, han tycker jag är jätte snuskig som tvättar underkläder med kiss och bajs i tillsammans med annat. Jag torkar mig i alla fall så pass bra att jag inte behöver vara orolig, men hur han gör vet jag inte…! Att tvätta underkläder i 60 grader tycker jag i alla fall är ett krav, så även D, och det är ju alltid något 🙂

I frågan om underkläderna tänker jag faktiskt ge med mig, D får som han vill i den frågan. Jag är, som jag sagt tidigare, hellre lycklig än har rätt!

2 kommentarer

Filed under Jobbigt

2 responses to “Olika åsikter om tvättning

  1. vad söt du e som skriver ett helt inlägg om tvättning! hahaha.
    så kul att läsa om vardagsproblem!

  2. Simon

    Iaf sökte runt lite på tvättråd.

    Blandar själv hejvilt, men tvättar färgade underkläder i 60 grader och bita underkläder i 95 grader. Faktum är ju att majoriteten av alla bakterier frodas i 50-60 grader, medan de dör vid 75-80 grader. Det borde finnas 80 grader som alternativ vid tvätt för just underkläder. Därför kör jag mina vid 95 grader för att döda eventuella bakterier, för tro inte att de där vid de lägre temperaturerna.

    Skillnaden mellan 40 och 60 grader är annars väldigt liten, jag brukar köra plagg som jag vill ska krympa lite (eller som töjer sig mycket när de används) i 60 grader för att de ska återgå till sin gamla form. Och svettlukten försvinner absolut även vid 40 grader.

    Också till sist ett tips för att få kläder att lukta gott utan den förbannade kemikaliegeggan vid namn sköljmedel: http://www.re-nest.com/re-nest/cleaning/diy-dryer-sheets-075469

Kommentera

