Dåligt självförtroende eller dåligt samvete?

Ibland kan man säga saker som man hör låter fel, men man kommer inte på hur det ska sägas för att vara rätt! Detta hände mig igår. Det var nämligen så att jag i förrgår frågade en kollega om hjälp, men han svarade att han inte hade tid, han hade helt enkelt för mycket att göra, så jag lunkade tillbaka till min plats. Dagen efter, dvs. igår, kommer han till mig och säger att han haft lite dåligt samvete för att han inte haft tid att hjälpa mig så mycket den senaste tiden.

När jag lite senare ska förklara för min projektledare varför jag inte hunnit längre än vad jag gjort så berättar jag vad min kollega sa och meddelade honom också att kollegan hade dåligt självförtroende eftersom han inte haft tid att hjälpa mig. Min projektledare tittar lite konstigt på mig och säger sedan, ”Men så heter det väl inte, han har väl inte dåligt självförtroende för att han inte hjälpt dig?” Nej, det har han ju inte säger jag, både vet vad jag menar men ingen av oss kommer på att det heter dåligt samvete. Det dröjer några minuter så trillar poletten ned. Tänk vad fel man kan säga ibland! Tur att man förstår varandra ändå 🙂

Lämna en kommentar

Filed under Emelia citat

Kommentera

