Snacka om att göra bort sig…!

Jag och D har ända sedan semestern i somras plannerat att ta ledigt några dagar i höst så att hösten inte ska bli så lång. Vi hade först tänkt att bara ta ledigt en torsdag och fredag för att få en långhelg men efter att ha kikat runt lite på resor hos Ryan Air beslutade vi oss för att åka utomlands torsdag till söndag. Eftersom vi båda gillar fotboll kollade vi först vad det skulle kosta att åka till England och se på fotboll, flygbiljetterna var inte farligt dyra, men däremot var biljetter till Premier League det! Så efter att ha sett att både flygbiljetter samt matchbiljetter till Italien inte alls var särskilt dyra bestämde vi oss för att boka flygbiljetter till Milano, Italien och se Inter spela. Flygbiljetterna skulle kosta ca. 1000 kr för oss båda tur och retur, vilket är otroligt billigt! Och matchbiljetterna skulle kosta ca. 1500 kr per person på de bästa platserna, inte som i England ca. 4500 kr för dåliga platser…

Efter lite snack fram och tillbaka kom vi på att det skulle bli jobbigt att komma hem så sent på söndag kväll, planet skulle landa 23.30 i Nyköping, vilket skulle innebära att vi inte skulle komma hem förrän mitt i natten. Att gå upp och jobba dagen efter vore riktigt jobbigt, så vi kom på den smarta idéen att boka flygresa onsdag till lördag istället. Klockan var runt 01.00 en söndag kväll och vi var båda väldigt trötta och inte särskilt smarta visade det sig…

Dagen efter när jag var på väg till jobbet dyker en hemsk tanke upp i min hjärna. ”Tänk om matchen vi tänkte se spelades på söndagen!” Jag skyndar mig till jobbet och hoppas som bara den att min misstanke inte kan vara sann, men det var den, tyvärr!!! Snacka om att göra bort sig! (Som tur var hade vi inte bokat några fotbollsbiljetter ännu!) Vi kunde självklart ha bokat en ny hemresa på söndagen, men då skulle vår resa inte bli så billig längre, jag tyckte det kunde vara värt det, men inte D… Man blir väl lite snål när vi slutligen betalade 800 kr totalt sett för en resa till Milano, för båda två!

Till en början var jag jätte deppig, visste inte ens om jag ville åka till Milano längre, kul att åka dit och inte se på fotboll liksom… Men efter att ha läst runt lite om Milano, ser jag faktiskt fram emot det. Meningen var ju faktiskt att vi bara skulle ha ledig härlig tid tillsammans, och det kommer vi ju få även om vi inte ser på fotboll! Hittade en trevlig sajt med lite information om Milano och ska dessutom beställa en guidebok så att jag kan plannera resan 🙂

Här är några av sakerna jag ser fram emot:

  • Shoppingen – I Milano finns massa märkesbutiker, här se jag dock fram emot fönstershopping 🙂 Har jag tur kanske jag äntligen kan få det efterlängtade Hermès armbandet! En bit utanför Milano finns dessutom den största outleten i hela Europa med 180 olika affärer, här bara måste det ju finnas nått att shoppa!
  • De mysiga restaurangerna och caféerna – Tänk vad härligt att sitta på en uteservering och äta gott och dricka gott mitt i det myllrande folklivet! (Är det för kallt i slutet på oktober är det nog lika mysigt inomhus :))
  • Sevärdheter – I Milano finns världens fjärde största kyrka, Il Duomo. Bara det att den rymmer 40 000 människor gör den sevärd, dessutom ser den ut att vara otroligt vacker! I Milano finns även ett av världens mest kända operahus, Teatro Alla Scala. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i opera, men vi får väl se om det blir ett besök. Det borde ju vara bättre live än på tv! Santa Maria della Grazie är också värt ett besök om man är i Milano. Det är ett 1400-tals kloster där Leonardo da Vincis berömda tavla Nattvarden finns.

Nej, nu ska jag klicka hem guidenboken Milano & Sjöarna så att jag får ännu mer tips på saker att göra i Milano!

2 kommentarer

Filed under Händelser, Jobbigt, Resa

2 responses to “Snacka om att göra bort sig…!

  1. Pingback: Hotell bokat Milano « Emelia.nu

  2. Pingback: Milanoresan + några tips! « Emelia.nu

Kommentera

