Middag på Durkslaget med Rogge

I måndags kväll ringde jag Rogge i Norrköping för att höra om vi skulle träffas och käka middag på Durkslaget någon kväll under veckan. Det gäller ju att passa på att träffas när jag ändå är i närheten. Vi bestämde att jag skulle komma till Norrköping efter kursen på tisdag eftersom vi inte skulle hålla på så länge den dagen. Vår kurslärare sa nämligen i måndags att vi skulle hålla på sent måndag och onsdag och sluta senast 18 på tisdag och torsdag. På fredag åker jag ju hem så då kunde vi inte ses…

Så i måndags kväll kollade jag upp när det gick bussar och tåg mot Norrköping. När klockan närmande sig 18 insåg jag att vi inte skulle sluta kursen än på ett tag, därmed missade jag också den sista bussen som skulle ta mig direkt från Linköping till precis utanför Durkslaget… När klockan var 19 stod läraren fortfarande där och föreläste, han hade inte ens gett oss läxan ännu! Jag insåg då att jag missat ett tåg som precis gått och att det endast fanns ett till tåg jag kunde ta för att det överhuvudtaget skulle vara någon idé att åka till Norrköping. Det tåget skulle gå 19.30. Tåget därefter skulle inte gå förrän 20.30 och då skulle jag komma till Norrköping alldels för sent!

Klockan 19.20 fick vi vår hemläxa och sedan var det fritt fram att gå hem och göra den. Jag slängde snabbt på mig tröja och ryggsäck och sprang så fort jag bara kunde mot tågstationen, med endast 8 minuter tills tåget skulle gå, snacka om att det blev svettigt. Jag hann precis fram i tid och hoppade på tåget mot Norrköping. Vi funderade ett tag på att skjuta på mitt Norrköpings besök till senare i veckan, men det kändes som att det kunde bli lika sent resterande dagar, så det var bara att åka!

Rogge mötte upp mig på tågstationen med en stor kram, härligt att träffas igen! Jag hade faktiskt saknat honom, man kan verkligen prata om allt med honom, en riktigt bra vän! När vi kom fram till Durkslaget blev jag även här bemött med en stor kram av Alex som jobbar på Durkslaget, de verkar ha saknat sin stamgäst 🙂

Jag slog till på stort och beställde grillad oxfilé och fläskfilé med basilikabearnaise, rödvinssås och smörslungad sparris med färsk pommes frites till för 235 kr, det var det värt! Rogge käkade den klassiska Durkburgaren. Självklart blev det även efterrätt efter maten, som vanligt 🙂 Jag tog Dumlegubbar med rostad cocos och Rogge mörk chokladmousse med rårörda björnbär med chilismak. Min efterrätt var gudomligt god, helt klart den godaste efterrätten de haft på Durkslaget! Jag och Rogge hade det så trevligt, men som vanligt när man har kul tar det slut fort. Klockan 22 var jag tvungen att ta tåget tillbaka till Linköping. Jag var ju tvungen att hinna med läxan också… Klockan 01 stupade jag i säng!

Lämna en kommentar

Filed under Händelser, Jobb, mat, Plugg, Roligt

Kommentera

