Ordmoln – snyggt att rama in!

Idag när jag som vanligt besökte Tjhohalias blogg om inredning såg jag ett inlägg där bloggerskan skapat två jätte fina tavlor med ordmoln. Ordmolnen skapas med ett program som heter Wordle. Programmet gör så att man kan skapa ordmoln av en text som man själv hittat på, eller bara vilka ord som helst. Man kan också skapa ett ordmoln med hjälp av en bloggadress.

Jag tyckte detta var riktigt coolt, så jag skapade precis tre egna ordmoln. Det första består av olika recept som jag lagt ut på min blogg. Perfekt att skriva ut och hänga upp i köket, därav det turkosa färgvalet. Det andra består av texten i två av de första mailen som D skickade till mig efter att vi blivit tillsammans, här valde jag att ta en röd färg eftersom det skulle passa fint i vårt datorrum. Det sista ordmolnet skapade jag genom att ange min bloggadress. Jag ändrade ingen layout eller färg på denna utan lät det vara så som Wordle skapat det, tyckte det blev ganska snyggt!

Nej, nu måste jag köpa några ramar så att jag kan fixa till några snygga tavlor!

2 kommentarer

Filed under Inredning

2 responses to “Ordmoln – snyggt att rama in!

  1. Malin

    Hej. Jag har försökt att spara ner dessa ordmoln, utan resultat. Kan du hjälpa mig och förklara hur jag ska göra? Skulle bli jättebra.
    Mvh Malin

  2. Malin: Jag har ingen aning om vilka program du har på datorn. Men programmet Paint har väl de flesta på sina datorer så jag utgår ifrån det!

    När du har skapat ditt ordmoln och har det synligt på skärmen ska du trycka på ”Print Screen”-tangenten. Denna brukar ha beteckningen ”Print Scr”, ”PrtSc” eller något liknande. Genom att trycka på denna tangent kopieras allt som är synligt på din skärm och sparas i minnet.

    Öppna därefter programmet Paint (eller Photoshop om du har det!) och tryck Ctrl + V eller välj i menyn Redigera/Klistra in. Använd sedan markera verktyget för att markera din ordmold och därefter klipper du ut ditt ordmoln med hjälp av Ctrl + X eller Redigera/Klipp ut. Välj sedan Arkiv/Ny och svara nej på frågan om du vill spara. Klistra sedan in ditt ordmoln med hjälpa av Ctrl + V eller Redigera/Klista in. Nu kan du spara ditt ordmoln på datorn genom att välja Arkiv/Spara.

Kommentera

