Skulle du kunna döda ett djur?

En arbetskamrat till mig berättade igår att han sett en mus svischa förbi i ögonvrån i helgen. Han ställde därför fram en musfälla. Efter en liten stund hoppade han högt när musfällan slog igen och fångade musen. Tyvärr dog inte musen utan den levde och blödde som bara den. Han stoppade därför handen i en påse, tog upp mus och musfälla och vända sedan ut och in på påsen. Därefter gick han utomhus och slog påsen mot väggen några gången så att musen dog! Riktigt hemskt! Jag skulle nog aldrig klara av att göra en sådan sak! Men han hade ju inget val om han inte ville att musen skulle lida ända tills den dog…

Vi diskuterade detta på fikat på jobbet. Då fick jag också berättat för mig att två av mina arbetskamrater kört på rådjur och tvingats slå ihjäl dem när de låg skadade längs vägkanten. Ännu hemskare! Jag har svårt att se att jag skulle kunna döda ett djur. Fast det har jag ju faktiskt gjort flera gånger, även muggor och myror är ju djur. Jag tror dock att det har med storleken på djuret att göra. Desto större desto svårare skulle jag ha att döda djuret. Men man vet ju aldrig hur man skulle bete sig om man råkade köra på ett rådjur så det låg och led längs vägkanten, kanske skulle man kunna döda det bara för att slippa se det lida!? Men jag skulle nog hellre ringa polisen så att de skickar en jägare som kan ta död på djuret. Jag ser mest framför mig att jag skulle lägga mig bredvid det stackars rådjuret och krama det och säga förlåt tills det dog…

Skulle ni kunna döda ett djur?

1 kommentar

Filed under Allmänt, Jobb

One response to “Skulle du kunna döda ett djur?

  1. Emelia! har du provat rådjurssadel? Om inte ska jag se till att du får göra dert i höst så kommer du ha svar på frågan 😉

    Ha de gött önskar gänget i Orsa Camping !

    /Peter

Kommentera

