Orlando/Miami/Chicago/Sverige dag 22 och 23 (24 och 25 juni)

När denna dag började, alltså precis efter 00.00 satt jag och D i en bil på väg ner mot Miami. Eftersom vi visste att vi skulle lämna Orlando sent på kvällen hade vi bestämt oss för att inte ta in på något hotell denna natt. Vi var båda riktigt trötta efter att ha sovit lite flera nätter i rad. Men mest synd var det om D som körde bilen hela vägen ner till Miami, en resa som tog lite drygt 3,5 timme. Jag försökte hålla mig vaken bredvid för att hålla D sällskap men slumrade till då och då. Vid 03-tiden var vi framme i Miami och åkte direkt mot flygplatsen och hyrbilsfirman för att lämna tillbaka bilen. Allt var ok med bilen så vi tog nästa buss in till flygplatsen. Väl där tvättade vi av oss lite och bytte om till reskläder, man fryser ju alltid nästan ihjäl på flygplan så det gäller att ha på sig varma kläder. Därefter började vi leta efter incheckningsdesken, som vi först inte hittade. Till slut gjorde vi det men man fick inte checkan in än på några timmar, det blev en lång väntan!

När vi väl fick checka in, visade det sig att två av våra väskor vägde för mycket! Så himla typiskt! Riktigt tur ändå att vi tog med oss 3 väskor och inte 2 som vi först tänkt, då hade vi aldrig kommit med planet. Efter lite omstrukturering, när jag nästan började gråta, då vi la alla tunga saker i handbagaget kunde vi till slut checka in väskorna hela vägen till Sverige (vi skulle mellanlanda i Chicago). Nästa gång tar vi med oss fyra väskor! Man får ju ha med sig 2 väskor var över Atlanten, men varje väska får max väga 23 kg (50 pound)! Jag kunde lätt ha betalat extra för att slippa öppna upp väskorna framför samtliga passagerare och strukturera om allt, men det gick inte att prata med bitchen bakom disken!

Därefter satte vi oss och väntade utanför vår gate. Planet skulle lyfta 06.19 och jag och D satt och halvsov på två platser. När klockan var 06.10 väckte jag D och sa att jag skulle springa på toaletten. På vägen dit hör jag ett meddelande som säger ”This is the last and final call for Chicago”, jag springer direkt tillbaka till D och vi beger oss mot gaten och dörren in till planet. Gubben som står där frågar vart vi har hållit hus. Vi fattar ingenting, vi har ju suttit där hela tiden! Jag måste ha slumrat till och när jag tittade mig omkring satt ju alla personer som suttit där tidigare kvar, de skulle tydligen med ett annat plan för när vi kommer på planet finns det endast två tomma platser och de var våra…. vilken tur att vi kom med planet i alla fall. Jag som i vanliga fall är den som går på planet så fort det säger att man får göra det, var helt chockad!

Resan till Chicago gick bra och vi kom fram 2 timmar och 45 minuter senare. Vi landade 08.45 eftersom Chicago ligger en timme bakåt i tiden mot Miami. När vi flög in över Chicago längs med vattnet fick vi en makalös vy över hela Chicago och vi såg Sears Tower för första gången! Nu var frågan om vi skulle våga åka in till Chicago innan nästa plan lyfte. Planet skulle inte lyfta förrän 16.25, men enligt vissa käller är flygplatsen i Chicago ökända för att ha säkerhetskontroller där man kan få stå i kö upp till 3 timmar. Jag röstade på att vi inte skulle åka in till Chicago utan sätta oss och vänta, D röstade på att vi skulle åka in till Chicago. Jag fick som jag vill och vi åkte vidare mot utrikesterminal 5. Väl där kollade vi hur säkerhetskontrollern såg ut samt frågade några ur personalen om de trodde vi skulle hinna in till Chicago och tillbaka innan vårt plan skulle lyfta. Det trodde de, så då ändrade jag mig och jag och D gick ned och tog en taxi in till Chicago. vi hade planerat att ta tåget in till stan, men eftersom vi nu förlorat tid valde vi att ta taxi. Taxiresan gick jätte snabbt, 25 minuter tog det från flygplatsen fram till Hard Rock Café där vi valde att bli avsläppta, då var klockan 09.55 och Hard Rock Café’s shop skulle öppna om 5 minuter, perfekt tajming! Precis klockan 10.00 gick vi in och köpte ett ölglas samt ett shotglas och sedan började vi gå mot Sears Tower (den tredje största byggnaden i världen!). Det såg inte alls ut att vara långt borta, men det berodde nog på att det är så högt och såg närmare ut än vad det var. Det tog ca. 25 minuter innan vi var framme. Men det gjorde inte så mycket, för då fick vi ju se lite av Chicago också! Det värsta var handbagaget som vi fick gå och kånka på, det vägde jätte mycket eftersom vi tvungats lägga alla tunga saker där på flygplatsen i Miami!

Vi kom fram i perfekt tid, 10.30, köerna var inte alls långa så efter bara en kort stund fick vi åka hissen ändå upp till Skydeck, som ligger på 103:e våningen! Hissen är en av världens snabbaste, att åka 103 våningar tog endast 60 sekunder! Vyn där uppe var helt oslagbar, inte ett moln på himlen och fri sikt, perfekt! Vi stannade där ett bra tag och tog massa kort. Vi var dock lite nervösa över hur många vi skulle hinna ta eftersom batterinivån på kameran var väldigt låg… Efter Sears Tower begav vi oss mot tågstationen som inte alls var långt borta. Sedan tog vi tågot mot flygplatsen. På tågot tillbaka till flygplatsen dog kameran! Vilken tur att den höll så pass länge!

Tillbaka till flygplatsen tog vi oss direkt mot utrikesterminal 5, där det visade sig att vi var tvungna att ställa oss i kö och checka in igen. Våra väskor var dock incheckade hela vägen till Sverige! Sedan käkade vi lite mat på McDonald’s utanför säkerhetskontrollen eftersom den snälla tjejen vid incheckningen meddelat oss att om vi skulle äta skulle vi göra det utanför säkerhetskontrollen för innanför säkerhetskontrollen finns det ingen mat till försäljning. Det var himla tur, för vi hade tänkt äta innanför säkerhetskontrollen! Det visade sig att vi hade gott om tid, säkerhetskontrollen tog inte mer än 10 minuter och vi fick sitta och vänta i flera timmar utanför gaten. Vilken tur att vi åkte in till Chicago! Tack vare D!

Vid 15.40 började vi gå ombord planet och sedan väntade den hemska resan mot Sverige. Det är inte alls kul att sitta på ett och samma plan i 8,5 timme! En riktig mardröm. Jag får så himla ont i benen att jag tror jag ska krevera! Resan gick gick dock bra, ingen turbulens alls och jag sov flera gånger samt tittade på några filmer och spelade Solitaire. Detta plan var ett SAS plan där varje person hade en egen skärm på sätet framför sig. Tyvärr fick man dock inte välja när man ville se en viss film utan de gick om och om igen, så det gällde att vara med så att man inte missade en film. I första klass däremot kan man själv välja när man vill att en film ska börja.

Väl framme i Sverige, klockan 07.30, stod inte bilen från långtidsparkeringen Måby park och väntade på oss, utan vi fick ringa och fråga vart de höll hus, det var dåligt! Som tur var dröjde det endast ca. 10 minuter innan de kom och hämtade oss. Då skyllde de på att de redan varit där och väntat men att de trott att vi inte var med planet. Dålig ursäkt! Jag tänker inte ställa bilen där igen. Vi fick alla värsta chocken när vi skulle parkera bilen där 3 veckor tidigare. Parkeringen var inte inhägnad och såg ut som en skrottip, kändes inte alls säkert att ställa bilen där!

Vi lastade sedan väskorna i bilen och försökte åka hemåt. Tyvärr har både jag och D väldigt dåligt lokalsinne och hittade inte därifrån. På vägen dit hade vi ju åkt efter min pappa och inte alls tänkt på hur vi åkte. Efter att jag sagt till D att åka vänster och han inte hunnit med det, blev han sur och sa att jag fick köra. Jag gjorde det, men hamnade ändå uppe i Uppsala innan jag fick vända och åka tillbaka. Hamnade utanför Måby Park igen och försökte mig på en annan väg hem. Som tur var ringde pappa mig precis då så han kunde guida mig mot E18. Jag hade nämligen ringt honom tidigare men han svarade inte då… Det var rena helvetet att köra kan jag meddela, jag var dödstrött! På vägen hem stannade vi och åt och då bytte vi även förare så att jag slapp köra mer. Vi kom hem till Degerfors runt 13-tiden, en timme försenade p.g.a. min felkörning… så himla typiskt när man är dödstrött! Vi la oss direkt och sov framtill 18.15 då jag ställd klockan på ringning, vi var då bjudna på kvällmat hos mina föräldrar. Jag sov dock inte hela tiden utan vaknade med värsta krampen i min ena vad, det är inte alls bra att flyga så långt tydligen. Nästa gång blir det stödstrumpor!

Efter maten åkte vi ned och handlade lite mat och sedan åkte vi hem och slappade samt la oss tidigt. Det var inga problem att somna igen!

3 kommentarer

Filed under Florida, Resa

3 responses to “Orlando/Miami/Chicago/Sverige dag 22 och 23 (24 och 25 juni)

  1. Bettan

    Tack för din beskrivning av er USA-resa. Själv längtar jag mig sjuk efter att åka till Orlando och gå i några parker samt se Kennedy Space Center. Och jättefina bilder du har lagt ut också!!!

  2. Hej!

    Sökte på google efter ”blogg florida” och så hamnade jag på din blogg. Anledningen är att jag själv sitter och planerar inför en resa till Florida nu till sommaren.

    Har läst igenom dina inlägg från resan och har hittat en hel del saker som verkar intressanta som jag ska skriva upp på planeringslistan. Om det är ok så kanske jag får höra av mig om det är något jag undrar över och behöver tips om?

    Såg föresten att du bor i Degerfors, det är ju nästan därifrån jag kommer (Laxå). Kul med en tjej som jobbar med systemutveckling också..

    Ha en bra dag!

    /Rikard

  3. Rikard: Självklart är det ok att du hör av dig om det är något du undrar över, det är bara roligt 🙂

Kommentera

