Matlagning med jobbet

I torsdags var jag samt de flesta i det projekt jag ingår i på Nya kupolen i Karlskoga för en matlagningsaktivitet.

Vi delades in i lag, ett lag som skulle duka, ett som skulle laga förrätt och efterrätt samt ett lag som skulle laga varmrätt. Jag hamnade i laget som skulle laga förrätt och efterrätt och fick på min lott att laga till efterrätten. Det var riktigt kul att laga mat tillsammans, det gör man ju inte så ofta! Maten blev suveränt god, dock var nog förrätten som jag var med och lagade den rätt som smakade sämst, dock berodde nog detta på att jag inte är så förtjust i krabba! Menyn såg ut som följer:

Förrätt:

Tomattortillastubbe fylld med krabba, ishavsrom, pepparrot och vispad creame fraisch. Serveras med krabbklo och salladsbädd med chili.

Varmrätt:

Baconinlindad oxfilé med potatismuffins och västerbottenost. Balsamicosky med soltorkade tomater. Serveras med kanariska kanelmorötter.

Dessert:

Vaniljpannacota med stjärnanismarinerade svarta oliver.

Varmrätten var den rätt som jag tyckte var godast, potatismuffinsen var grymt goda, de ska jag laga själv någon gång, vi fick med oss recepten på samtliga rätter och det verkade inte vara speciellt svårt! Fyllningen i tortillasen som jag var med och tillagade blev tyvärr lite rinnande, vilket var helt mitt fel… Jag vispade creame fraischen så att den blev som grädde, dvs. ganska tjock. Sedan fick jag snilleblixten att vi skulle vispa samman samtliga ingredienser för att få bort alla stora bitar av krabban, detta gjorde dock fyllningen väldigt rinnande, jag är helt enkelt ingen kock!

Kvällen var trevlig, det dracks vitt vin, rödvin, dessertvin, öl, whiskey mm. Själv höll jag mig till ramlösa och vanligt vatten, är inte alls särskilt förtjust i alkohol överhuvudtaget, jag gillar Smirnoff Ice, men det fanns inte på Nya Kupolen… På slutet av kvällen blev några personer lite väl dragna och höll tal om allt möjligt, men roligt var det!

Tyvärr glömde jag kameran, vilket var riktigt synd!

2 kommentarer

Filed under Händelser, Jobb, mat

2 responses to “Matlagning med jobbet

  1. Pingback: Klassfest « Emelias värld

  2. Bettina

    Hejsan!

    Halkade in här när jag letade efter recept på potatismuffins 🙂 Hittade dock inga som jag var riktigt nöjd med. Ifall du har tid och lust nångång så får du gärna maila ditt recept, skulle bli jätteglad! Verkade så gott med västerbottensost till.

    Ha en bra dag!

Kommentera

