Ung tjej bland äldre manliga kollegor

När man jobbar med programmering som jag gör är det bara att vänja sig vid att man nästan alltid är ensam tjej. Det finns helt enkelt inte så många kvinnor inom mitt yrke. Detta gör mig faktiskt inte speciellt mycket utan jag tycker bara det är kul, jag har alltid trivts i manligt sällskap 🙂

På mitt första jobb efter utbildningen (Systemvetenskapliga programmet på Örebro Universitet), i Stocksholm var det nästan inga tjejer, det fanns några stycken men de flesta var äldre. På mitt andra jobb i Norrköping fanns det också några tjejer men inte i närheten av hur mycket killar det fanns. På mitt nuvarande jobb finns det förutom mig 3 stycken av kvinnligt kön (jag säger inte tjejer eftersom de är betydligt äldre än vad jag är…), och resterande är av manligt kön, eller gubbar kanske man ska säga för de är också betydligt mycket äldre än vad jag är. Det som varit bra på mina tidigare jobb är att det funnits många yngre killar som är ungefär i min ålder, som inte skaffat familj ännu, precis som jag. Man har då träffats efter jobbet och haft lite kul, är man i samma ålder har man ganska mycket gemensamt och man förstår varandra, då spelar det egentligen ingen roll vilket kön kollegorna har. På mitt nuvarande jobb är samliga äldre och har familj, det blir inte så att man hittar på någon då, vilket är synd! Men jag trivs bra på jobbet i alla fall, men hoppas givetvis att någon yngre person kommer att anställas när vi snart ska nyrekrytera!

Med mig på kursen har jag 3 äldre manliga kollegor, jätte trevliga människor, men det märks ju att de är äldre än vad jag är… Jag undrar vad människor runt omkring oss tänker när vi går ut och äter tillsammans, tror de kanske att jag är någons dotter!? I alla fall två av dem skulle ju faktiskt kunna vara min pappa. Man känner ju att man inte har så mycket gemensamt med dem utöver jobbet p.g.a. åldersskillnaden, det blir mest jobbsnack, men det kanske det hade blivit även om det varit jag och 3 yngre killar, vem vet! Jag föredrar dock att inte prata jobb på min fritid!

1 kommentar

Filed under Jobb

One response to “Ung tjej bland äldre manliga kollegor

  1. Erik

    ”många yngre killar som är ungefär i min ålder, som inte skaffat familj ännu, precis som jag. Man har då träffats efter jobbet och haft lite kul … då spelar det egentligen ingen roll vilket kön kollegorna har”

    mmm, du spinner vidare på detta hemlighetsfulla men spännande tema…

Kommentera

