Pluggandet gör mig depprimerad

När man som jag jobbar som systemutvecklare/programmerare gäller det att hålla sig ”up to date” när det gäller nya tekniker osv. Det går aldrig att bli fullärd hur mycket man än skulle vilja det, vilket kan kännas väldigt frustrerande ibland! Eftersom jag mestadels jobbar med databaser just nu, har jag för att hålla mina C# (ett programmeringsspråk, uttalas C-sharp) kunskapar vid liv valt att läsa distanskursen Programmering med C# på Malmö Högskola. Kursen är en grundkurs som jag som jobbat en del med C# borde klara ganska lätt. Det var i alla fall vad jag trodde tills i söndags.

programmera.jpg

D läser också denna kurs så vi har valt att plugga tillsammans på söndagar. Varannan vecka får man en inlämningsuppgift som man har två veckor på sig att göra. Vi har tidigare valt att ligga en vecka före, men eftersom vi inte kände för att plugga förra helgen, då vi plannerat att göra inlämningsuppgiften som skulle lämnas in i söndags, valde vi att göra den nu i söndags. Det skulle vi inte gjort! Programmeringsmässigt var uppgiften inte alls svår, men eftersom läraren vi har inte kan förklara hur han vill ha saker och ting, och dessutom är jätte dålig på svenska är det inte alls lätt att förstå vad han vill att man ska göra. Uppgiften innehäll dessutom massa svår matte med exempel som inte alls stämde när vi räknade på det. Vi visste inte riktigt hur vi skulle göra. Vi satt i flera timmar och räknade på det, men vårt program fick hela tiden ut ett annat resultat, till slut blev jag så frustrerad efter att ha suttit framför datorn från 13 till 21 utan att få till det, att jag bestämde mig för att hoppa av kursen. D satt kvar och slet och lämnade in uppgiften 20 minuter innan deadline. Jag gick istället in i sovrummet och tjöt och kände mig totalt oduglig! Jag var så himla arg!

homework5.jpg

Dagen efter, dvs. i måndags, kändes inte allt så frustrerande längre, efter att jag sovit på saken. Jag beslutade mig för att strunta i att jag inte fick ut samma resultat på skärmen som läraren fick i sitt exempel, och skickade sedan in uppgiften. När jag skulle lämna in den märkte jag att deadline blivit förskjutet en vecka, vilken tur! Då lämnade jag inte in uppgiften för sent trots allt!

Så nu blir det plugg på söndag igen, för att ligga en vecka före igen. Inte speciellt smart att börja göra en uppgift samma dag som den ska lämnas in, då kan man ju inte maila läraren och fråga om det är något man inte förstår. På onsdag börjar jag dessutom ytterligare en distanskurs, Server-Side-programmering för SQL-servrar på KTH. Vet inte hur jag ska klara av detta, men på något vis ska det gå! Kommer dock inte att läsa två kurser på samma gång någon mer gång, till hösten blir det endast en kurs! Lite fritid vill man ju ändå ha!

2 kommentarer

Filed under Jobb, Jobbigt, Plugg, Sorgligt

2 responses to “Pluggandet gör mig depprimerad

  1. Halkade in

    Jag letade distanskurser i C# och Googlade lite varvid jag hittade kursen Du tydligen går och tyckte den lät OK, men lite längre ned i Google-sökningen hamnade jag på Din blog och då känner jag mig mer osäker.
    Jag är ”ur”-gammal (dvs detta är nog första gången jag är inne på en blog…) och tänkte läsa kursen för nöjes skull, men blev tveksam då jag läste vad Du tyckte om kursen, både vad det gäller svårighetsgrad och kursledning – rekommenderar Du den eller ej?

  2. Trots ovanstående inlägg rekommenderar jag faktiskt kursen. Överlag har inlämningsuppgifterna varit bra och jag har lärt mig massa nytt trots att jag ändå jobbar med programmering. Jag har nu gjort 5 av 7 inlämningsuppgifter och endast ovannämna uppgift var riktigt svår, övriga var kluriga men bra. Lite klurigt tycker jag det ska vara, annars blir det ingen utmaning, så sök kursen vet ja!

Kommentera

