Jag har blivit galen!

Jag vet inte vad som tagit åt mig, men nått måste ha hänt med mig, för jag har gjort flera konstiga saker de senaste veckorna!

Det började för någon vecka sedan med att en arbetskamrat visade ett ultraljud för mig. Det visade sig att detta ultraljud föreställde bebisen till en förre detta vän till mig. Min arbetskamrat var tydligen gift med min förre detta väns pojkväns mamma. För flera år sedan ”gjorde jag slut” med min vän och var inte alls snäll mot henne, ända sedan dess har jag haft skuldkänslor för detta och ibland till och med drömt mardrömmar om det. Efter att ha sett ultraljudet på min förre detta väns bebis kunde jag inte sluta tänka på henne, jag fick mer skuldkänslor än någonsin trots att jag gjorde slut för ungefär 8 år sedan. Till slut började jag till och med inbilla mig att jag kanske inte skulle kunna få barn om jag inte bad om ursäkt, att någon där uppe skulle straffa mig för det jag gjort genom att inte låta mig få barn. Det värsta som kan hända mig är nog att jag inte kan få barn, för jag vill verkligen ha barn en dag. Så en dag slog jag upp min förre detta väns nummer på nätet och ringde henne utan att ens tänka igenom vad jag skulle säga. Det var väldigt impulsivt! Hon svarade dock inte… Först kändes det skönt eftersom jag fick västa hjärtklappningen när signalerna gick fram, men efter några dagar började skuldkänslorna komma tillbaka igen, med större kraft. Så en kväll lyfte jag luren och ringde henne igen, och denna gång svarade hon. Jag kommer inte ihåg vad jag sa, men jag vet att jag bad om ursäkt och att hon förlät mig, sedan pratade vi lite om vad vi gjorde nu för tiden och därefter la vi på. Efteråt var det som att en tyngd försvann från min axlar. Jag har fortfarande skuldkänslor för det jag gjorde för 8 år sedan, men nu kan jag i alla fall lämna det bakom mig, det känns jätte skönt!

Idag gjorde jag ytterligare en galen sak, jag skrev en insändare som jag skickade till de båda lokala tidningarna här i Degerfors/Karlskoga, Karlskoga Tidning och Karlskoga Kuriren. Jag vet inte vad som tog åt mig, men jag har länge stört mig på att vägarna är så himla dåliga här i Degerfors, att lekparkerna förfaller samt att det finns så många skabbiga hus längs vägen när man åker igenom Degerfors. Men det jag stör mig mest på är att finns planer på att flytta tågstationen från en plats med dubbelspår till en plats utan dubbelspår bara för att den platsen är mer central. I och med detta finns risken att SJ och banverket inte längre väljer att stanna i Degerfors eftersom man då inte kan möta tåg på stationen. När tidtabellen mellan Karlstad och Stockholm redan är pressad finns det inte tid för två stopp, ett på stationen och ett vid tidigare för att släppa förbi mötande tåg. Det vore verkligen förödande för Degerfors att förlora tågstationen. Det vore även förödande för D och mig, för då vet jag inte hur vi ska kunna träffas, det går ju inte att åka hem på vardagarna om han måste åka ända till Karlstad…. fattar inte vad politikerna tänker med! Snart måste jag väl satsa på politiken också, så att det finns någon med hjärna i kommunfullmäktige!

valkomstskylt-degerfors.jpg

Här kommer min insändare:

Nu är jag trött på att ingenting görs åt Degerfors.

Vägarna här i Degerfors är under all kritik, när man åker bil här i Degerfors känns det som att man åker på en gropig grusväg i skogen inte en asfalterad väg, p.g.a. alla gropar överallt.

Lekparkerna förfallar, de är igenväxta och gungorna är trasiga, inte undra på att barnen inte vill gå ut och leka, när lekplatsen inte går att leka på. Föräldrarna kanske inte ens vågar ta med sina barn till lekparken eftersom det finns risk för att barnen skadar sig!

Det finns även flera hus i centrala Degerfors som håller på att förfalla, varför görs ingenting åt detta? När man åker genom Degerfors ser man flera fallfärdiga hus längs vägen, folk som reser genom Degerfors får verkligen inte ett gott intryck av samhället. Finns det inte regler för detta?

Snart kanske man inte ens kan åka tåg från Degerfors. Planen är nämligen att flytta tågstationen från Bruket till centrala Degerfors vid Folkets Hus. Vilket kan innebära att banverket och SJ inte väljer att stanna i Degerfors eftersom det inte finns dubbelspår i centrum. SJ har redan pressade tidscheman mellan Karlstad och Stockholm, att då behöva stanna en extra gång i Strömtorp där det finns dubbelspår eller på den nuvarande stationen för att släppa förbi mötande tåg kan vara förödande. Då finns det stor risk att tågen inte längre stannar i Degerfors! Dessutom tror man
att tågtrafiken kommer öka mer och mer, i och med att vi blir mer miljömedvetna. Då blir det ännu mer viktigt att inte behöva stanna två gånger.

De som kom med denna idé kan inte vara riktigt kloka!  Man tror tydligen att handeln i Degerfors kommer öka om man flyttar tågstationen till centrum samt att fler personer då kommer att välja att åka tåg. Vad får de allt ifrån? Varför skulle handeln öka? Om jag åker tåg så är jag inte intresserad av att åka ned till centrum tidigare för att handla, jag ska åka bort och vill inte ha med mig någon extra packning. Att handla när jag kommer tillbaka finns det kanske en risk för men då vill jag nog först åka hem med min packning eller gå hem och hämta bilen, så om tågstationen ligger vid Bruket spelar absolut ingen roll. Kommer man från en annan stad för att åka tåg från Degerfors är det inte heller troligt att man stannar och shoppar i Degerfors centrum, då shoppar man hellre i sin hemstad. Dessutom anser jag att om man vill handla i Degerfors så gör man det oavsett om stationen ligger vid Bruket eller i centrum. Att tågtrafiken
kommer öka kan det definitivt inte finnas något belägg för. Vill man åka tåg så gör man det, oavsett vart i Degefors stationen ligger, det viktigaste är ju att det finns en tågstation i Degerfors så att man kan åka tåg! Det viktigaste för oss resenärer är vilka tider tågen går samt att de går överhuvudtaget! Och det tror jag nog samtliga Degerforsbor kan
skriva under på.

Att lägga flera miljoner på en flytt av tågstationen när det finns så mycket viktigare saker att lägga pengarna på i Degerfors, som t ex vägar, lekparker, grönytor och skolan, tycker jag är helt absurt, speciellt när Degerfors Kommun redan har en pressad ekonomi. Lägg istället några 100 000 på att rusta upp den nuvarande stationen!

Emelia (Precis hemflyttad till ett förfallet Degerfors efter några år på annan ort)

degerfors-station.jpg

2 kommentarer

Filed under Jobbigt, Sorgligt, Störande

2 responses to “Jag har blivit galen!

  1. Bra skrivet om kommunens underhåll Emelia!

    -Hur svårt kan det vara att hålla en standard som inte liknar DDR 1978 samt förstå vikten att hålla stationen i bra skick, man skäms nästan när man som jag ”pendlar” mellan Sthlm-Degerfors och tåget stannar vid en förfallen station, vad ska de övriga tro om vår hemort.

    Vi får hjälpas åt att lobba på jobbet Emelia, vi har ju en kommunalpolitiker i korridoren 😉

  2. Pingback: Lite av en kändis i Degerfors… « Emelias värld

Kommentera

