Har priserna på kläder och skor gått upp?

I helgen när jag och D gick på stan och kollade in kläder och skor fick jag känslan av att jag legat och sovit i några år, vaknat upp, och insett att ett par skor inte längre kostar runt 600 spänn utan snarare 1000 kr. Att en jacka inte längre kostar  1200 kr utan närmare 2000 kr. Att man inte längre får ett par jeans för 800 spänn utan man måste pynta ut med 1400 för ett par vettiga jeans.

Jag har ingen aning när detta skedde eller hur det kommer sig att jag inte märkt en succesiv höjning av priserna, men helt plötsligt känns det som att priserna på precis allt har gått upp, med flera hundra! Tyvärr känns det inte som att lönen stiger i samma takt som priserna gör… Kanske är det så att jag växt upp och inte längre är villig att betala 600 kr extra för ”märket”!? Eller också är det så att jag inte insett att jag flyttat hemifrån förrän nu, typ 2,5 år för sent, och att jag nu har massa utgifter utöver nöjen och kläder.

Det konstiga är att det verkar som att ”alla andra” har pengar i överflöd. Vissa personer har flera Juice Couture mjukisoveraller, medans jag inte har några alls, vissa verkar köpa kläder flera gånger i veckan, vart får de alla pengar ifrån? Jag har inte alls dåligt lön, min lön är faktiskt ganska bra. Men allt kanske beror på vad man prioriterar, jag sparar undan flera tusan varje månad, andra kanske shoppar upp alla pengar och sparar ingenting alls. Inte undra på att jag känner mig fattig om jag jämför mig med dessa personer, det är nämligen så att jag inte räknar de undansparade pengarna när jag räknar ut hur mycket pengar jag har kvar att leva för tills nästa lön. Men vem vinner i slutändan? Det beror ju också på hur man ser det. Vissa kanske tycker att man ska leva varje dag som att det är den sista, medans andra kanske tänker på framtiden, men det är ju inte säkert att man har en framtid!

sisters-var-08_4.jpg

nike-blazer-mid-plus1.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Kläder, Shopping

Kommentera

