Barnen i Sverige blir bara fetare och fetare!

Enligt en artikel som jag läste i Aftonbladet förra veckan, blir barnen i Sverige fetare och fetare. Idag är vart femte skolbarn i Sverige överviktigt! Anledningen till detta är att barnen rör mindre på sig, sitter mer och äter mer och fel.

Jag tycker detta är skrämmande. När jag var mindre och gick på lågstadiet fanns det nästan igen som var överviktigt, inte ens kraftig. Man var ute och lekte flera timmar om dagen och satt inte inne och spelade tv-spel eller datorspel som det verkar som att ungarna hellre gör idag. Dessutom åt i alla fall inte jag onyttigt mer än kanske lite godis en gång i
veckan. Att äta snabbmat var det inte tal om, mamma lagade ordentlig mat varje kväll. Nu för tiden verkar det inte som att föräldrar orka göra detta, utan de svänger hellre förbi McDonald’s eller äter smörgås till kvällsmat, inte undra på att barnen blir tjocka! Dessutom äts söta flingor till frukost, man äter onyttiga kex, dricker saft och läsk, dricker o’boy (som det är
otroligt mycket socker i) samt olika fruktdrycker som också innehåller massa socker.

Enligt artikeln finns det dock nyttigare alternativ till ovannämnda onyttigheter. Något för föräldrar att tänka på, det ska i alla fall jag göra när jag blir förälder. För det är förälderns fel om deras barn blir feta, det är de som kan påverka vad deras barn äter! Jag ska försöka så länge det går att inte erbjuda mitt barn onyttigheter, desto längre det dröjer desto längre dröjer det innan de blir sockerberoende! Dessutom ska jag kräva att mina barn går ut och leker minst en timme per dag och jag kommer även har regler för hur länge man får sitta framför datorn eller tv-spelet.

flingtjej210_547051w.jpg

Flingor –  Byt till flingor med mer fibrer och fullkorn. Tänk dock på att för mycket fibrer inte är bra för barns magar!
Glass – Innehåller mycket fett och kalorier. Byt till hemmagjord smoothieglass gjord på bär och lättyogurt. Eller i värsta fall isglass som är ett nyttigare alternativ än annan glass.
Kex och kakor – Byt till frukt. Om du måste ha kex hemma byt till havrekex, riskakor eller knäckebröd.
Saft och läsk – Byt till vatten, smaksatt vatten eller mjölk.
Chokladdryck (O’boy) – Byt till hemmagjord chokladdryck som du lagar till med kakao och lättmjölk samt lite socker. Ska dock endast drickas vid festliga tillfällen!
Snabbmat – Byt till wok eller sushi.
Fruktdrycker – Byt till ”riktig” juice. Späd eventuellt med vatten om barnen drycker mycket juice eftersom juice innehåller mycket fruktsocker som inte heller är bra i för stora mängder. Eller ge barnet ett glas vatten och en frukt!

Annonser

1 kommentar

Filed under Allmänt

One response to “Barnen i Sverige blir bara fetare och fetare!

  1. Örnen

    Hejsan
    Det där med hemgjord O´boy gjorde min mor åt oss barn redan på 70-talet.
    Köp torrmjölk på din närmsta matvarubutik. Torrmjölken finns på samma avdelning som mjöl, socker o bakningsingredienser.(oftast annars fråga i butiken). Tex ICA säljer märket Semper torrmjölk i påse 96g motsv 9,5 l mjölk eller i större förpackning 2st, 240g påsar,motsv 5l mjölk. Receptet hur du gör hemgjord chokladdryck står på torrmjölkspaketet. Till en 240g påse tillsätts 1dl socker och 1 dl kakao. Då är det bara värma en kopp vatten i mikron eller ta med en termos varmt vatten på utflykten och tillsätta några skedar av blandningen när man är sugen. Sockerprocenten i den hemgjorda torrvaran blir ca 20% mot ca 40-60% för Oboy och de andra märkena. Jämför man med vad Oboy kostar blir det nog ungefär lika dyrt per kopp men med mycket mindre socker.
    Ytterligare en fördel är slipper stabiliseringsmedel och andra onödiga tillsatser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s