Städvecka

Denna vecka har varit en riktig städvecka. Jag tycker inte det är speciellt kul att städa (finns det någon som gör det?) men jag tycker det är väldigt trevligt att ha rent runt omkring mig, så ibland har jag städvecka. Detta sker tyvärr allt för sällan, om jag orkade skulle jag ha städvecka varannan vecka, men det orkar jag helt enkelt inte! Jag är så himla noggrann när jag städar att det tar alldeles för lång tid. Men självklart dammsuger jag lite då och då med min sladdlösa dammsugare!

elektrolux-sladdlos-dammsugare.jpg

Att ha städvecka innebär att jag blötdammar, i princip alla saker och ytor i hela lägenheten, dammsuger hela lägenheten, tvättar golv samt skrubbar hela badrummet. Eftersom jag tycker att det är så jobbigt och tar så pass lång tid delar jag upp uppgifterna så att jag på tisdagen dammar, på onsdagen dammsuger och tvättar golv och på torsdagen skrubbar badrummet. Har jag mycket saker som ligger framme så plockar jag undan allt på måndagen så att jag direkt kan börja damma när jag vill på tisdagen. Att dela upp städningen har den fördelen att det inte blir så lång tid varje dag. Att damma lägenheten tar ungefär 1 timme, att dammsuga och tvätta golv tar också drygt en timme, oftast lite längre tid, och att skrubba badrummet tar ungefär 45 minuter. Och att städa i ungefär 3 timmar orkar i alla fall inte jag på en och samma kväll. Jag har som regel att aldrig städa på helgerna för då ska man ha det skönt och ledigt, en bra regel tycker jag! Därför städas det endast på kvällstid hemma hos mig!

electrolux-dammsugare-silence.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Städa

Kommentera

