Ibland lönar det sig inte att vara snäll!

Idag när jag kom ned till träningshallen på jobbet strax före 06.00 och parkerade cykeln såg jag att någon glömt sin väska i cykelkorgen på sin cykel. Min första tanke var självklart att någon glömt den där av misstag. Jag avvägde då om jag skulle ta med den in och fråga vems det var eller om jag skulle lämna den där och sedan fråga vem som glömt en väska ute i sin cykelkorg. Jag valde att ta med väskan in, dels för att det började regna lite smått men också för att jag tänkte att personen i fråga antagligen skulle blir sur om jag berättat att jag sett väskan men inte tagit med den, för då skulle ju väskägaren själv behöva gå ut och hämta den.

När jag kommer in i spinningsalen håller jag upp väskan och frågar om det är någon där som äger väskan. Personerna på de främre raderna skakar på huvudena så jag går bakåt i lokalen och håller upp väskan framför en äldre gubbe och frågar om det är hans väska. Han svarar: ”Ja, den är min, men den ska vara där ute för jag har matlådan i den.” Jag blev helt paff och visste inte riktigt vad jag skulle göra, utan börjar sträcka fram väskan mot honom, som för att ge den till honom. Han säger då och suckar samtidigt: ”Du kan väl ställa den där på golvet då.” Han låter mycket irriterad över att jag var så korkad att jag tog med väskan in, han hade ingen tanke på att jag bara försökte vara snäll. Det verkade nästan som att han först tänkte kliva av cykeln och gå ut med väskan igen, men han ångrade sig eftersom han redan satt fastspänd med fötterna. Han ville tydligen ha väskan med matlådan ute så att de inte skulle blir varm. Men varför inte ta med en kylklabb som jag brukar göra, eller lägga den i kylskåpet som finns i lokalen? Inte så kul att komma ut och hitta väskan helt dyngsur av regn, men han verkar inte bry sig om det! Som tur var, var de andra i lokalen på min sida. En kille sa till honom att inte vara så sur eftersom jag varit snäll och tagit med väskan in, och att den inte skulle vara så kul att komma ut och hitta väskan dyngsur. Men gubben verkade inte bry sig, han såg bara surare ut. Det fick man för att man försökte vara snäll! Detta är inte första gången, funderar skarpt på att strunta i att vara snäll mot andra än de jag känner, för det är tydligen inte värt det!

cykelkorg.jpg

ryggsack.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Jobbiga människor, Jobbigt, Sorgligt, Störande

Kommentera

