McDonald’s – inte längre en billig snabbmatsrestaurang!

Jag har faktiskt jobbat extra på McDonald’s i fem år, det visste ni inte va? Jag började som sommarjobbare när jag gick på gymnasiet och fortsatte att jobba extra under hela min studietid på universitetet, bra men lite extra pengar i fickan när man är student! Lönen var inte hög, men det var ett roligt jobb! Jag minns än idag min första dag på McDonald’s, jag skulle lära mig göra Big Mac och vanliga hamburgare samt cheeseburgare och det var inte lätt i början kan jag lova, men när man väl fått in tekniken och vanan gick det som på rärls, tror faktiskt att jag än idag skulle kunna gå in i köket på McDonald’s och göra hamburgare, i alla fall de som fanns på min tid… Efter ett tag fick jag lära mig lite mer avancerade hamburgare, nämligen McFest och QP (Quarter Pounder and Cheese). När man kunde det var det dags att lära sig Chicken, fisk och paj. Vilket innebar att jag fick lära mig göra McChicken, McNuggets, McFish samt paj. När man lärt sig detta var man fullärd, i alla fall när det gällde hamburgare, sedan fick man lära sig fritera Pommes frites, stå i kassan samt i McDriven.

big-mac-co.jpg

När jag började på McDonald’s kostade en Big Mac och Co 39 kr (37 kr i McDrive) och man fick i princip alltid sin meny på mindre än en minut. Det gick snabbt och var billigt, det var därför man gick till McDonald’s. Så är inte längre fallet! Nu finns det så mycket hamburgare, sallader och olika sorters menyer att man knappt kan bestämma sig, inte undra på att man aldrig kommer fram i kön. Inte heller går det fort att få sin mat, inte undra på när personalen måste lära sig hur många olika sorters rätter som helst att tillaga, de kan inte lära sig allt utantill och därför går det långsamare. Det går heller inte att ha samtliga rätter färdiga att serveras och därför tar det också längre tid, i och med att vissa saker görs på beställning. Varför inte stanna vid ett vinnande koncept? Jag tror nämligen att McDonald’s tappar gäster genom att försöka vända sig till alla, istället för att vara en snabb restaurang med billig mat är man nu istället en restaurang som försöker tillverka mat som passar alla, i och med detta är de inte snabba längre och inte heller har de långa priser. De kanske får fler typer av människor som besöker McDonald’s nu för tiden, men jag tror faktiskt de tappat stamgästerna, de som gillade McDonald’s för att de var snabba och billiga!

 Jag höll på att smälla av när jag såg en McDonald’s reklam som gjorde reklam för köttbullar, McDonald’s har börjat sälja köttbullar, jag som trodde McDonald’s var en hamburgarrestaurang!

kottbullar-mcdonalds.jpg

2 kommentarer

Filed under mat

2 responses to “McDonald’s – inte längre en billig snabbmatsrestaurang!

  1. Göran Johansson

    Borde man inte kunna införa ”snabbköer” för de som bara vill ha det vanligaste alternativet…?

  2. Camilla

    När en McDonald’s anställd på Kungsgatan i Göteborg, Madeleine Swedner, fick syn på min davidsstjärna gastade hon nedsättande tillmälen till mig. Om en anställ är så sjuk, så är det högst olämpligt att hon jobbar på en McDonald’s restaurang. Frågan är också varför görs inte psykolog intervjuer och tester innan man anställer på McDonald’s?

    Ni gör reklam för mångfald, vi anställer inte polacker, indier utan människan. Det är då lämpligt att era anställda lever upp till era värderingar.

    Om en person är så fientlig så är det olämpligt att hon jobbar på en restaurang för hon rättar sig knappast efter värderingar som McDonald’s står för.
    Skäms på dig Madeleine Swedner!

Kommentera

