Nya jobbet…

Snart har jag varit en hel vecka på nya jobbet och det känns helt okej. Jag har inte gjort så mycket ännu, varit på några genomgångar samt läst massa dokument för att sätta mig in verksamheten samt vad Outokumpu gör, kollat runt på intranätet, läst på lite om xml scheman eftersom mina första arbetsuppgifter antagligen kommer bli att skriva xml scheman. Det märks dock att detta är ett större företag än mitt tidigare jobb, allt är mer ordnat på nått sätt. När jag kom första dagen hade jag en plats men ny bärbar dator, dockningsstation, ny mus, nytt tangentbord, ny datorväska, ny mobiltelefon, almanacka, färdigtryckta visitkort samt egen stationär telefon med headset.

Datorn var en IBM ThinkPad lenovo T60, dock med endast 1 GB RAM minne vilket jag tyckte var i minsta laget, men det går ju att utöka! Jag meddelade att jag behövde ha en rullmus samt ett underarmsstöd och detta beställdes till mig på direkten och jag fick det redan idag, riktigt snabbt, så att få mer minne borde inte vara något problem. När jag väl börjar jobba på allvar så kommer jag att behöva ha mer minne, trodde inte de tillverkade datorer med endast 1GB RAM minne längre… Mobiltelefonen var en K530i, vilket verkar vara en riktigt bra telefon, snygg och ganska tunn.

ibm-thinkpad-lenovo-t60.jpg

dockningsstation.gif

thinkpaddatorvaska.gif

rollermouse-och-underarmsstod.jpg

sonyericsson-k530i.jpg

Andra dagen fick jag gå på en hälsoundersökning. Där tog de ett urinprov som de skickade iväg för drogtest. De kollade även min hörsel, min syn, tog blodprov samt blodtryck. Idag var den roligaste dagen hittils, jag fick nämligen gå på rundvandring i produktion och det var riktigt häftigt. Stålbitar som väger flera ton som hettas upp till flera tusen grader och sedan valsas och blir tunna och fina plåtar. När plåten kom ut ur ungnen och åkte in i valsningsmaskinen (ungefär som två kavlar som gör plåten tunnare) var den helt röd av hetta. Vi stod och tittade några meter högre upp och det blev så varmt från hettan från plåten att jag var tvungen att vända bort ansiktet, tydligen så hettas plåten till över 1000 grader!

Nått som jag tycker är synd är att jag hela tiden lämnas själv och förväntas hitta på saker att göra, detta problem är dock inte specifikt för detta jobb, utan så har det varit på alla jobb jag börjat på. Vore bra om det var en plan upplagd så att det var plannerat exakt vad man skulle göra i kanske två veckor framöver… Jag har mest på eget initiativ börjat läsa på lite om xml scheman eftersom jag fick höra att det troligtvis är det jag kommer jobba med i början, det vore bra om man istället hade genomgångar inplannerade där någon gick igenom med mig hur systemet jag ska jobba med fungerar osv. Men det kanske kommer mer och mer…? En annan sak som är lite synd är att man inte kan logga på Msn Messenger, det är blockerat. Jag försökte ladda ner Webb versionen men den sidan var blockerad, så jag kan aldrig vara online på jobbet… vilket är lite synd, men bra för företaget antar jag eftersom jag måste fokusera på jobbet.

Inne på området finns en egen träningshall med massa maskiner så att man kan styrketräna. Det finns också löpband samt cyklar. Även en spinningssal finns med massa cyklar samt ett aerobicrum med stepbrädor och boxningsutrustning. En liten hall där man kan spela innebandy eller volleyboll finns också. Skönt med en egen träningshall! Imorgon klockan 06.00 på morgonen ska jag gå på mitt första träningspass, det står spinning på schemat, kommer bli riktigt jobbigt att gå på spinning så tidigt! De pågår också en volleybollturnering mellan olika avdelningar, så idag var jag med och spelade match, min avdelning vann! Nu är det uppehåll i serien, som kör igång igen efter jul, det ska bli kul att vara med!

Det känns lite konstigt att gå till ett nytt jobb varje dag, jag är ju van att gå till mitt gamla jobb där allt var på ett visst sätt. På mitt nya jobb finns det ingen i min egen ålder utan de flesta är nog över 40… De pratar med värsta degerforsdialekten, men är faktiskt ganska roliga. Det är inte lika pratsamt som på mitt gamla jobb, men det kanske kommer när min blyghet släpper och jag börjar prata på. Det är ingenting sagt om när man har rast, men det verkar som att de flesta fikar runt 09 på förmiddagen och runt 15 på eftermiddagen. De flesta börjar ganska tidigt och går hem tidigt, vilket jag också ska försöka göra. Får gå min promenad på kvällen istället. Har faktiskt inte gått en enda gång denna vecka, har helt enkelt inte haft lust, har haft så mycket annat för mig. På mitt nya jobb får man ingen frukost som jag fick på mitt gamla jobb, så det saknar jag, liksom arbetskamraterna där såklart! Men att inte få frukost gör inte så mycket, jag äter ju ändå frukost hemma. Jag kanske rent av går ner nått kilo av att inte äta så mycket, hoppas!

Imorgon ska jag sluta tidigt för att åka till Norrköping och gå på julfest. Det ska bli jätte kul att träffa mina gamla arbetskamrater igen, speciellt de som jag inte sett på flera veckor eftersom de var bortresta mina sista veckor på jobbet! På lördagen ska jag sedan städa ut min lägenhet, vilket inte är nått jag ser fram emot, men det går nog bra!

Lämna en kommentar

Filed under Jobb

Kommentera

