Ytterligare en misslyckad björnbärspaj!

Idag var jag och Rogge och käkade på Durkslaget efter jobbet. Ytterligare en seg dag utan att knappt kunna prestera någonting, så himla tråkigt att inte ha någonting att göra…! Idag testade jag Asiatisk fiskgryta och den var faktiskt riktigt god. Jag tycker det är jätte gott att äta något riktigt varm när det är kallt och regnigt ute. När vi ätit upp kom några av Rogges polare förbi så vi slog oss ned vid ett större bord tillsammans med dem. Därefter vill jag och Rogge som vanligt beställa efterrätt. Vi frågade servitrisen vad hon rekommenderade och jag var sugen på att veta om björnbärspajen förbättrats sedan förra gången vi varit där. Utan att ens ta reda på om de gått tillbaks till det gamla och goda receptet på pajen tyckte hon att vi skulle prova Panna cottan, hon såg nästan rädd ut när vi nämnde pajen… Om jag tycker något har jag nämligen svårt att hålla tyst… Panna cottan var en riktigt lyckad efterrätt så på den fanns det ingenting att anmärka och servitrisen såg nöjd ut när hon hämtade våra tallrikar och vi sa att det varit gott.

Efter en stund berättade jag för Rogges polare om de tre gånger jag ätit paj på Durkslaget. Om den första gången när pajen varit så gudomligt god att jag skrek ut hur god den varit på hela Durkslaget. Om andra gången när jag lurat flera av mina kollegor att beställa pajen och den inte alls varit så god som gången innan eftersom den innehöll för lite bär. Samt om den tredje gången då de bedyrade att pajen var återställd till sitt forna jag och nu innehöll massa bär när de i själva verket bytt ut pajdegen till en pajdeg som inte alls var god. Pajen hade helt enkelt blivit sämre för varje gång jag ätit den! Jag antar att jag pratade ganska högt för efter en liten stund kommer en av servitörerna fram och erbjuder mig att bli bjuden på en bit paj eftersom de nu förbättrat den. Jag tackar ja, och efter en stund kommer de in med pajen. Pajen ser som vanligt god ut, men när jag tar första tuggan känner jag direkt att det är samma deg som gången innan, nämligen ”fel” deg, en pajdeg som är mer som en pajdeg till matpajer, ganska torr och hård. Den såg lite annorlunda ut mot gången innan eftersom den inte hade lika hög bakkant och den innehöll mindre pajdeg, men smaken var den samma, inte alls speciellt god, ytterligare en misslyckad paj!

När jag betalade sa jag vad jag tyckte och ägaren såg inte alls glad ut. Det var ju han som själv bakat pajen första gången, jag kan inte förstå varför han inte kan baka en likadan paj igen!? 

varldensgodastebjornbarspajpaj.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Händelser, konstigt, mat

Kommentera

