Ta med present fast presenter undanbedes?

På lördag har jag blivit bjuden på min kusins 30-års fest. Festen ska hållas på Stattshotellet i Karlskoga, vilket hon hyrt tillsammans med några vänner som också fyller 30 år i år. D och min syster är också bjudna. Festen är för deras vänner samt släkt i närheten av deras egen ålder, min mamma och pappa är därför inte bjudna. Jag, D, syrran samt min övriga familj hade plannerat att köpa en present som vi skulle ge till min kusin på festen. Men efter att jag tackat ja till festen skickade min kusin ett sms där hon skrev att vi inte skulle ta med oss några presenter utan att det räckte att vi skulle komma. Trots detta tänkte vi att vi ändå skulle köpa en present. Det brukar ju vara så att man säger att man inte vill ha något men att man ändå blir glad om man får nått. Dessutom tror jag att de flesta tänker så, och det vore ju inte så kul att vara de enda som inte har med sig någon present.

presentkusin.gif

Häromdagen fick jag ytterligare ett sms där min kusin berättade upplägget på festen samt där hon igen påpekade att vi inte skulle ha med oss någon present. När jag pratade med min mamma på kvällen visade det sig att hon berättat för min farmor att vi tänkt köpa en present till min kusin fast hon sagt att vi inte skulle det. Eftersom min farmor är min kusins mormor ringde hon till sin dotter som är min kusins mamma och berättade detta, hon ringde då antagligen vidare till sin dotter, som är min kusin, och berättade att vi tänkt köpa present. Det var efter detta som jag fick det andra sms’et där hon igen påpekade att vi inte skulle ha med oss någon present.

Jag undrar därför hur vi ska göra, ska vi ta med present ändå?! Tänk om vi annars är de enda som inte har med oss någon present… I och för sig kan jag förstå att hon inte vill ha presenter just då eftersom vi är på stattshotellet och det öppnar för allmänheten senare på kvällen, då vill man ju inte gå runt med massa presenter. Fast har de en bil utanför kan de ju alltid lägga presenterna där, fast det är ju inte säkert att de har bilen utanför, de kanske får skjuts dit eftersom de troligtvis kommer dricka alkohol. Nej, jag vet inte riktigt hur vi ska göra… jobbigt! Vi kan ju i och för sig ge henne presenten vid ett senare tillfälle, min kusin fyller ju ändå 30 år, så en present måste hon ju få! Och märker vi att alla andra har med sig presenter kan jag ju alltid säga till min kusin att hon får sin present av oss vid ett senare tillfälle…

1 kommentar

Filed under Party, Presenter

One response to “Ta med present fast presenter undanbedes?

  1. Zenita Ribbefjord

    Nej, absolut inga presenter om värd/värdinna uttryckligen sagt att det undanbedes. Självklart måste man respektera dessa önskemål, även när det gäller klädsel mm. Är ni ändå är osäkra finns det bra böcker om vett o etikett.
    Hoppas ni får jättekul!!!
    Zenita

Kommentera

