Kall natt med dubbla täcken

Igår kväll när jag la mig i sängen var det så kallt i lägenheten att jag fortsatte frysa trots att jag legat en bra stund under täcket. Jag tog därför täcket från D’s säng och la det över mitt täcke så att jag fick dubbla täcken. En fördel med att vara särbo är ju faktiskt att jag på vardagarna kan använda D’s täcke så mycket jag vill (dock en av fåtal fördelar…)! I min säng har jag ett ganska tunnt täcke, ett täcke som jag endast har på sommarhalvåret, så idag när jag ändå bytte sängkläder passade jag på att byta till ett tjockare täcke, det täcke som jag brukar använda på vinterhalvåret. I D’s säng ligger det alltid ett ganska tjockt täcke, men trots att jag hade ett tunnt och ett tjockt täcke över mig i natt vaknade jag aldrig av att jag svettades och kände mig tvungen att ta av mig ett av täckena, vilket jag brukar göra om jag tycker det är för varmt. Istället så tyckte jag det var riktigt skönt under täckena när jag väl vaknade. I helgen när vi var i Göteborg frös jag två nätter i rad så jag tyckte kanske att det var skönt med lite värme. Jag och D sov nämligen i källaren hos D’s syster på en flera decimeter tjock och bred luftmadrass. När D och D’s systers kille fixade i ordning våra sovplatser så var det ganska varmt i rummet i källaren eftersom elementet stod på högsta värmen så de la aldrig i några täcken i påslakanen. När jag gick och la mig tyckte jag faktiskt inte att det var så kallt, men när jag vaknade av att D’s syster och kille skulle iväg till BB så frös jag riktigt ordentligt. Jag tog därför på mig min pyjamaströja samt la en filt över påslakanet. Detta hjälpte inte så efter en stund fick jag gå upp och hämta ett duntäcka och lägga över mig och så la jag filten över D så att inte han skulle vakna och frysa. Mitt i natten vaknade jag av att D låg och frös som bara den, han hackade nästan tänder. Jag la då duntäcket över oss båda, men det hjälpte inte så mycket, det var som att kylan kröp upp från golvet genom luftmadrassen trots att den var flera decimeter tjock. På morgonen när jag vaknade och kände på elementet så var det helt avstängt. Det visade sig att D stängt av det eftersom han tyckte att det var så varmt i rummet när vi skulle gå och lägga oss. Nästa kväll när vi skulle gå och lägga oss hade vi satt på elementet i god tid och denna gång hade jag på mig hela pyjamasen och strumpor samt hade duntäcke samt filt över mig. Trots detta så vaknade jag flera gånger av att jag frös, luftmadrassen var iskall eftersom golvet i källaren var så kallt, jag sov inte så bra den natten kan jag meddela. Det var så skönt i söndags kväll när fick sova i min egen säng!

bed_1132051627.gif

I morse när jag gick upp och tittade på termometern så var det bara 19 grader i min lägenheten, vilket jag tycker är riktigt kallt, jag vill helst ha varmt inne. Jag satte därför på elementen för första gången i år, så i natt lär jag inte frysa med elementen på och tjocka täcket i sängen! 

1 kommentar

Filed under Jobbigt

One response to “Kall natt med dubbla täcken

  1. Syster yster

    När jag kommer o ska sova hos dig, kanske vi stänger av elementet igen. Hi, hi:) Jag gillar ju lite kallare när jag ska sova. Kram, vi ses till helgen.

Kommentera

