Ett helvete att leta lägenhet!

I och med att jag ska flytta hem till Degerfors om inte allt för lång tid har jag såklart börjat leta lägenhet. Man tycker ju att det inte vore allt för svårt att hitta en lägenhet i lilla Degerfors. Men det är tydligen inte så lätt. Jag har fram tills nu kännt att jag helst vill köpa mig något eget eftersom jag vill kunna fixa iordning lägenheten så att den blir precis som jag vill ha den. Lägga snygga trägolv i alla rum, tapetsera om samt kanske måla om i köket osv. Dock är det inte så lätt att leta lägenhet när jag befinner mig i Norrköping. Förra helgen när jag var hemma satte jag upp lappar om att jag var intresserad av att köpa en 3:a i några trappuppgångar där jag var intresserad av att bo, största anledningen till att jag ville bo där var att badrummen var totalrenoverade och att stambyte hade utförts, dessutom hade alla lägenheter nya fönster. Jag har fått 2 samtal om lägenheter i dessa trappuppgånger och min mamma och pappa har varit och tittat på dem, dock har inte lägenheterna i övrigt varit fräscha och jag tycker att de har begärt lite för mycket pengar för att man dessutom ska ha råd att renovera lägenheten. Min pappa har tagit bilder i lägenheterna och skickat till min mail, man ser ju inte exakt hur allt ser ut då, men min mamma och jag har hyffsat lik smak och vi är båda lika petiga när det gäller fräschhet, så det är perfekt! Det viktigaste för mig är att lägenheten är fräsch sedan spelar inte läget på lägenheten så stor roll. Degerfors är så litet så man har nära till allt i alla fall. Karlskoga ligger ju också nära, men jag känner att jag lika gärna kan bo i Degerfors, i alla fall när jag bor ensam, känns onödigt att då bo i Karlskoga och behöva åka bil till jobbet. Om D flyttar hem så kanske vi bosätter oss i Karlskoga istället eftersom han är därifrån, men allt beror på vart man hittar det bästa och billigaste boendet!

Jag har även satt upp en lapp på en mataffär i Degerfors samt satt ut en annons på en sajt där Degerforsare/karlskogingar annonserer om att jag vill köpa en 3:a, detta resulterade i att mamma och pappa också har varit och tittat på ett radhus med egen liten tomt och inglasat balkong, tyvärr var inte huset speciellt fräscht och månadskostanden skulle bli relativt dyrt eftersom elen blir dyr när man bor i radhus, så att bo i radhus blir nog inte aktuellt förrän man är två och kan dela på kostnaden. Mamma och pappa har också varit på visning av en lägenet som låg ute på Blocket, denna var riktigt fräsch förrutom badrummet, vilket jag nästan tycker är viktigast att det är fräscht och dessutom var lägenheten så pass litet att det knappt går in ett datorbord någonstans…

Jag har alltså sett bilder på 4 lägenheter och ingen har riktigt passat mig, allt detta har gjort mig riktigt depprimerad och efter månadsmötet i torsdags när pappa skulle skicka mig de senaste bilderna han tagit utan att lyckas bröt jag ihop totalt. Jag bara grät och grät, allt känndes så jobbigt. Det hade precis blivit officiellt att jag skulle sluta på jobbet och jag hade ännu inte fått tag på en lägenhet, i och för sig hade jag ju inte letat så länge, men jag kände bara att jag inte orkade mer, jag kände bara för att ge upp och skita i allt, jag slängde på luren i örat på pappa när han inte ens var tekniskt kompetent nog att skicka mig bilderna och ringde till D och bara grät och grät. Sedan fick jag skuldkänslor eftersom pappa ju ställt upp och åker och tittar på massa lägenheter och tacket han får är att jag slänger luren i örat på honom… Det var inte snällt av mig! Men då var jag bara så nere att jag inte kunde tänka klart. Morgonen efter skickade mig pappa bilderna redan 06.40, och bilderna på lägenheten var inte mycket att hurra får. Jag har således inte ännu hittat någon lägenhet att bo i…

Efter mycket tänkande och pratande med D beslutade jag mig för att ringa till några hyresbolag i Degerfors istället. Det är ju bättre att jag bor i hyreslägenhet till att börja med och när jag väl befinner mig i Degerfors är det ju lättare att hitta en bostadsrätt eftersom jag själv då kan åka och titta på dem samt att jag inte behöver stressa. Annars kanske jag tillslut bara köper nått, och ångrar mig senare! Så igår ringde jag till två olika hyresbolag och sa att jag var intresserad av att hyra en FRÄSCH 3:a, med betoning på fräsch. Så vi får verkligen hoppas att någon av dem är fräsch! På tisdag och torsdag så ska mamma åka och titta på dem. Det kanske ordnar sig med lägenhet till slut, det är ju faktiskt över 2 månader kvar tills jag behöver flytta hem, men det skulle kännas skönt att slippa denna tyngd på mina axlar!

1 kommentar

Filed under Jobbigt

One response to “Ett helvete att leta lägenhet!

  1. Pingback: Äntligen har jag hittat en lägenhet! « Emelias värld

Kommentera

