Kul att laga nya maträtter

Som ni märkt har jag slutat skriva matdagbok, jag kände att jag skrev samma sak varje dag så det blev inte så roligt längre. Dessutom känns det inte som att jag längre behöver skriva upp vad jag äter, jag har kommit in i ett ”flow” och äter nästan bara nyttigt! Det känns riktigt bra. Jag lagar mat varje kväll när jag kommer hem från jobbet och blir jag sugen på nått senare på kvällen så blir det en smoothie. Eftersom jag lagar mat varje kväll har jag också matlåda till jobbet dagen därpå vilket också har lett till att jag äter nyttigare mat. Jag går fortfarande ut och går varje morgon innan frukost och det har blivit en vana jag inte kan vara utan, i alla fall inte förrän det blir för mörkt på morgonen.

Förr tyckte jag det var tråkigt och jobbigt att ställa sig och laga mat när jag kom hem från jobbet, men sedan jag börjat laga nya rätter som jag hittat på Arla.se har det blivit mycket roligare. Kul att testa massa nytt, man blir lätt trött på maten när man äter samma sak vecka ut och vecka in. Att diska har också blivit roligare än vad det var förut, eller i alla fall så mår jag inte dåligt av det, roligt kan det nog aldrig bli. Jag har kommit in i ett ”flow” där också, så det går jätte snabbt att diska!

I helgen bestämde jag mig för att laga några saker jag aldrig tidigare lagat, nämligen stuvade makaroner, potatisgratäng samt pannbiff. Jag fick ringa min mamma hela tre gånger för att fråga hur hon lagar de olika rätterna, jag vill ju att det jag lagar ska bli lika gott som det jag är van vid. Fast det var första gången så blev faktiskt allting jag lagade riktigt gott, gratängen kanske blev lite väl kryddstark, men den var helt okej! Det godaste var nog pannbiffen med stekt lök, potatis och lingonsylt, jag åt hela 5 pannbiffar och D åt 6 stycken, så maten kan inte ha varit fy skam! Nu har jag blivit peppad till att laga ännu fler rätter jag aldrig tidigare gjort, det är inte så jobbigt som jag hela tiden tror och det är verkligen värt det att få ett gott mål lagat mat!

pannbiff.jpg

1 kommentar

Filed under mat, Matdagbok

One response to “Kul att laga nya maträtter

  1. hej! ett tips, ”kvälls-äpple” istället för smoothie, för lite variation 🙂 köp hem 5 st på sön och ät ett varje kväll och avsluta med en kopp te. Funkar hur bra som helst för mig, då vet man exakt hur många dagar det är kvar till fre & lör då man kan unna sig något extra 🙂 Läste också att du cyklar fram & tillbaka till jobbet..super bra! Testa att gå en promenad för variation. Lyssna på en ljudbok under tiden så kommer du se att tiden går hur snabbt som helst. Mer motion att gå än at cykla då du rör både armar & ben 🙂

Kommentera

