Fridykning – världens vidrigaste sport…

Något av det läskigaste jag vet är tanken på att inte få luft. Jag får värsta paniken bara jag tänker på att jag skulle befinna mig i vatten och inte få luft. Jag och D såg en film förra veckan, tyvärr kommer jag inte ihåg vad filmen hette. Men i denna film blev några personer jagade i grotter under vattenytan, jag mådde så himla dåligt av att se filmen! Flera gånger simmade de jätte länge under ytan utan att hitta något ställe där de kunde få luft och samtidigt blev de jagade, riktigt otäckt! När jag var liten och var iväg och badade kommer jag ihåg att vissa man badade med ville tävla om vem som kunde hålla andan under vattenytan längst. Jag förlorade alltid! Jag kan inte hålla andan många sekunder.

Med ovanstående i baktanken kan jag inte förstå hur man kan hålla på med fridykning, när man tävlar om att gå så djupt som möjligt under vattnet samtidigt som man håller andan. Det värsta är ju att man verkligen måste hålla koll på sin kropp för man måste ju hålla andan tills man kommer upp till ytan igen, det måste vara svårt att veta när man ska vända. Bara jag tänker på detta mår jag dåligt! Härom dagen läste jag en artikel om en dykare som efter ett dyk på 70 meter blev medvetslös när han väl kom upp till ytan. Enligt många kallas fridykning för världens farligaste sport och jag kan verkligen förstå varför! Personen som blev medvetslös kan hålla andan under vattnet i 7 minuter. 7 långa minuter, om jag inte fick luft på 7 minuter vore jag stendöd, jag tycker att fridykning borde förbjudas som tävling!

fridykning.jpg

4 kommentarer

Filed under Sport

4 responses to “Fridykning – världens vidrigaste sport…

  1. j

    seriöst! Fler dör i de flesta andra sporter än fridykning! En om året i världen! påvilket sätt är det den farligaste sporten? So what om man blir medvetslös? Då vet man vad man inte klarar och har misslyckats med sitt dyk.

  2. Johan

    Självklart är fridykning farligt om man inte vet vad man gör ,det är farligt att gå över gatan med om man inte vet hur man ska bete sig .

    sen ska det tilläggas att alla moment under tävling inte sker med djupaste dyk som mål , ta statisk andhållning vid ytan t.e.x .

    för mig är dykningen den ultimata avkopplingen .
    Man fokuserar och finner lugnet inom sig .
    och lär sig känna sin kropp och psyke samtidigt som man får en underbar naturupplevelese

  3. Fridykning handlar om avslappning och upplevelse.
    Människokroppen är anpassad för att vistas under vattnet och går över till att förbruka mindre syre/energi när vi håller andan. Vi kan dessutom träna upp vår förmåga att hålla andan från några få sekunder till flera minuter, och det utan att vara fysiskt vältränad!

    Liksom i de flesta sporter är det viktigt att lära sig hur man utövar den på rätt sätt. En god grund är att läsa denna lärobok: http://www.ssdf.se/t2.aspx?p=342727&x=1&a=1135117

    MVH
    Fredrik

  4. Visst finns det stora risker med fridykning men inte större än inom andra sporter om det görs seriöst. Man ska ha respekt och kunskap innan man börjar jaga meter, man måste ha stor säkerhet vid djupa dyk det är däför det finns dykare var 10meter. Det är en otrolig upplevelse att dyka lovar er det.

Kommentera

