Nödsignal från hiss ring…

Ibland när jag passerar ett hyreshus får jag se en skylt som säger ”Nödsignal från hiss ring XX-XXXXX”. När jag ser dessa skyltar blir jag riktigt rädd för att fastna i hissen på ett sådant hyreshus. Jag vet inte om så är fallet, men som det verkar utifrån texten, så finns ingen larmknapp inuti hissen som man kan trycka på för att få kontakt med någon som kan hjälpa en utan det finns endast en knapp som man kan trycka på för att framkalla en larmsignal som hörs i närheten av hissen. Man måste helt enkelt hoppas på att någon går förbi och hör denna signal och är snäll nog att bry sig om att ringa nummret och meddela att en nödsignal hörs från hissen. Då kan man ju bli kvar i hissen en hel natt om man har otur. Om jag bodde i ett sådant hyreshus skulle jag ha nummret inprogrammerat i mobilen och alltid ha med mig mobilen när jag åkte hiss, annars kan man få spendera natten på ett hissgolv, vilket skulle var en riktig mardröm!

Är det verkligen så att dessa hissar inte har någon direktkoppling till någon hos hyresvärden som kan hjälpa en? Måste man helt enkelt lita på att någon som kommer förbi ska ta sig tid att ringa efter hjälp? Personen som kommer förbi kanske inte ens fattar vad det är för signal han/hon hör, skulle ju lika gärna kunna var ett billarm som hörs inifrån huset!?

kungsg51hiss.jpg

Lämna en kommentar

Filed under konstigt

Kommentera

