”Hur gör man makaroner hårda egentligen?”

Jag har en förmåga att prata innan jag tänker, det sker inte alltid men vid väl valda tillfällen, som idag på lunchen till exempel. En arbetskamrat kom med sin tallrik med mat och satte sig vid samma bord som mig. På tallriken hade han pastasås med fjärilsmakaroner (sk. farfalle). När jag såg makaronerna kom jag att tänka på att min mamma för länge sedan gjort broscher av fjärilsmakaroner, hon färglade dem samt satte en nål på dem så att man kunde fästa dem på tröjan. För att kunna göra en brosch av en fjärilsmakaron måste ju makaronen vara hård. Med detta i tanken började jag fundera på hur man gör makaroner hårda, anledningen till denna tanke var förmodligen att makaronerna såg så mjuka ut på min arbetskamrats tallrik. Jag frågade då rakt ut ”Hur gör man makaroner hårda egentligen?” Då började samtliga runt borden att skratta ut mig och någon sa ”Man kokar dem inte!!!”. Då gick det upp ett ljus för mig, självklart så är ju makaronerna hårda innan man kokar dem, det vet jag ju, men av någon anledningen kunde jag inte inse att makaroner är hårda från början eftersom jag hela tiden när jag funderade såg de mjuka makaronerna på min arbetskamrats tallrik. Det var riktigt läskigt! I mina tankar, innan jag frågade, började jag t o m tänka att man kanske la dem på en plåt i ugnen för att få dem hårda. Det slog helt enkelt slint, min hjärna var väl helt enkelt någon helt annanstans!

fjarilsmakaroner.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Emelia citat

Kommentera

