Turkiet – märkeskopiornas paradis

Fyra kvällar åkte jag och D in till Alanya för att äta och shoppa. Vi bodde sju km utanför Alanya så vi tog bussen in till stan. Inne i Alanya kryllade det av affärer som sålde märkeskopior, tror inte det fanns original någonstans. Det populäraste märket verkade vara Björn Borg, som fanns i t-shirts, linnen, sweatshirts, kalsonger etc. Det fanns också jeans och solglasögon i alla möjliga märken. Självklart fanns också t-shirts och sweatshirts i flera andra märket såsom Diesel, Gucci, Replay, Puma, Nike, Adidas mfl. Träningsoveraller fanns det också hur mycket som helst av. Vill man shoppa märkeskopior billigt är verkligen Turkiet rätt land att åka till. Jag är inte så förtjust i märkeskopier eftersom kvaliteten inte verkar vara den bästa, så jag handlade ingenting, och inte letade jag efter något heller. D däremot handlade några saker, han handlade ett par jeans, ett skärp, ett par solglasögon samt en sweatshirt. Vi handlade även en Björn Borg sweatshirt till hans lillasyster samt en present till D’s systerson som han ska få när han fyller 3 år i september.

shopping-turkiet.jpg

En annan anledning till att jag inte var så överförtjust till att shoppa i Turkiet är att jag tycker det är jobbigt att pruta. Det är verkligen så att man ska pruta så fort man ska köpa någonting. Helst vill butikspersonalen att man ska stanna i butiken i flera timmar, bli bjuden på något att dricka samt att förhandla om priset så att båda parter blir nöjda. Detta passar inte mig alls. Jag gillar när priset är utsatt så att man vet vad saker och ting kostar. D däremot har inget emot att pruta men han gillar istället inte att förhandla, istället säger han vad han tycker är rimligt att betala och så vill han att butikspersonalen ska acceptera priset och att vi sedan snabbt kommer därifrån. Detta fungerade ganska bra eftersom vi fick allt vi köpte till bra priser, dock blev inte butikspersonalen lika nöjda som vi eftersom vi vägrade att gå upp i pris från det vi först erbjudit, i en butik höll vi på att knappt få en påse till det vi köpt eftersom de var så sura. Men jag antar att de hellre säljer för billigt pris än att inte sälja till oss alls!

strand-pa-turkiet.jpg

Gillar man att shoppa märkeskopier och inte har nått emot att pruta är Turkiet det perfekta landet att resa till, pruta måste man dock göra för att inte betala överpriser. Jag åkte dock inte till Turkiet för shoppingens skull utan för värmens och badets skull, ett riktigt härligt land om man vill sola och bada och äta relativt billigt.

1 kommentar

Filed under Resa, Shopping

One response to “Turkiet – märkeskopiornas paradis

  1. Men eftersom det är billigt,
    är det värt det enligt mig 😀 Ha en bra dag!

Kommentera

