På semestern äter man bara gott!

Sen jag började min semester för två veckor sedan har jag bara ätit gott, i stort sett! Jag äter nyplockade bär varje dag, jag har bakat smörgåstårta och blåbärspaj. Jag har också ätit hemlagad god mat varje dag samt även ätit ute; fläskfilé med klyftpotatis och club toast med pommes två gånger. Dessutom har jag blivit bjuden på tacopaj samt kladdkaka. Inte nog med det jag har också blivit bjuden på rabarberpaj samt marängtårta. Inte undra på att man känner att man måste ut och röra på sig varje dag. Alla dagar utan två har jag varit ute och gått snabbt i över en timme, så även idag.

farska-bar.jpg

smorgastarta.jpg

flaskfile-med-bea.jpg

clubtoast-valasen.jpg

tacopaj.jpg

tacopaj-med-sallad.jpg

Just nu står en rabarberpaj i ugnen som jag precis bakat, receptet kommer här:

Rabarberpaj (eller blåbärspaj)

Ingredienser

  • 5-6 stjälkar rabarber eller blåbär. Bären ska täcka botten på pajformen!
  • 1 msk potatismjöl
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 150 g margarin eller smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 dl havregryn

Skär rabarbern i små bitar och fyll pajbottnen (eller fyll pajbottnen med blåbär). Strö 1 dl socker samt potatismjölet äver rabarbern (eller blåbären). Blanda sedan samman.

rabarber-med-socker-och-pot.jpg

Smält margarinet eller smöret i en kastrull. Rör ned resten av sockret samt havregrynet och mjölet i kastrullen. Tryck smeten av rabarbern (eller blåbären).

rabarber-med-smeten-over-si.jpg

Grädda i ugnen i 224 grader i ca. 30 minuter eller tills pajen har fått lite färg.

 rabarberpaj-med-farg.jpg

Servera med vaniljsås!

rabarberpaj-med-vaniljsas.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Gott, mat, Recept

Kommentera

