Flyggrädd inför resan till Turkiet!

Om en vecka är det dags att flyga till varmare breddgrader, nämligen till Turkiet och Alanya. Redan nu har jag börjat känna ångest inför resan eftersom jag är flygrädd. Jag vet inte riktigt varför jag är flygrädd eller när det började men jag tror det var efter flygresan hem från Cypern för ungefär 6 år sedan när jag varit där på klassresa. Jag fick då dödsångest eftersom det kändes som att vi flög på jätte låg nivå hur långe som helst, man såg liksom trädtopparna precis under planet. Så kanske inte var fallet men jag kommer i alla fall ihåg att det var då jag för första gången blev riktigt rädd för att krascha. Jag har aldrig gillat att flyga, inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Detta har gjort att jag aldrig kunnat sova ens en minut på ett flygplan vilket kan vara lite jobbigt när man flyger längre sträckor. Som tur är tar det bara drygt 3,5 timme att flyga till Turkiet.

Inför resan har jag besökt Flygtrygg.se för att läsa en massa om vad som sker under en flygning samt statistik. Det känns lite lugnare när man läser att ”man måste flyga regulärt varje dag i USA med något av de stora flygbolagen i mer än 29 000 år innan man möter döden i ett haveri”.

Jag försöker sluta vara rädd men kan inte rå för det, jag vill ju liksom inte dö! Men samtidigt vill jag heller inte ge upp flygningen eftersom jag vill kunna åka utomlands och vill besöka så många länder som möjligt innan jag dör. Egentligen är det dumt att vara rädd när det är större riskt att dö när man åker bil. Men det är väl just det att man inte har någon kontroll när man flyger flygplan, händer det nått på 10 000 meters höjd, kan man liksom inte hoppa av! Jag ska tänka positivt så mycket som det bara går fram till resan, man får helt enkelt lita på piloten!

Lite roligt mitt i allt elände:

flygplanskrasch.jpg

Lämna en kommentar

Filed under Jobbigt, Rädsla

Kommentera

