Silverfisk fobi

Det är tyvärr så att jag är rädd för och har fobi för silverfiskar! I hela mitt liv har jag inte sett en enda silverfisk förrän jag flyttade in i den lägenhet jag bor i nu. På morgonen nån gång per månad ser jag en silverfisk och jag blir så äcklad så att det ryser i hela mig, silverfiskar är ju ljusskygga så de kommer endast fram i mörkret. Jag skrubbar hela badrummet så fort jag får tid men det verkar inte hjälpa, jag vet inte riktigt vartifrån de kommer, men jag antar avloppet under badkaret. Kan det kanske vara så att det är andra människor i mitt hus som har det ofräscht och så sprider sig silverfiskarna till andra lägenheter? Det måste väl iaf vara så att de inte skulle finnas om alla hade skinande rent!?

Silverfisk

Nu när jag läst på lite om silverfiskar funderar jag på att stänga av elementet i badrummet, det står nämligen att när temperaturen är mellan 25-30 grader lägger honan ungefär 100 ägg, oftast i en spricka eller liknande. Bara att skriva detta gör att jag mår superdåligt, jag funderar på att ha någon typ av nattlampa i badrummet som jag alltid kan ha tänd så att de inte dyker upp… En silverfisk lever på hudavlagringar, hår och mjäll, men det värsta av allt är att de kan svälta i flera månader utan att ta skada eller dö!!! USCH!!!

Hur ska jag göra för att bli av med dom? Snälla ge mig tips om ni vet!

33 kommentarer

Filed under Äckligt

33 responses to “Silverfisk fobi

  1. ida

    Ring Hyresvärden! De kan anlita något skadedjurssaneringsföretag typ anticimex. Du ska väl inte behöva ha det i badrummet?? Jag får lite panik nu när jag kanske ska bli hyresgäst! Är det så det är? Stå på dig! /ida

  2. Jag har tänkt att ringa hyresvärden flera gånger, men de gånger jag ringt tidigare har de inte varit så trevliga så jag har dragit mig för att ringa… Men ska göra det, men jag tänker varje gång att det kanske är sista gången jag får se en silverfisk, dessutom ser jag en kanske max 2 ggr/månad. Men jag ska ringa! Jag har faktiskt hört flera stycken som har silverfiskar i sina lägenheter speciellt i äldre hus.

  3. Hjördis

    Hej. Läste igenom det du skrev här precis… inget vidare att ha dom… jag har fullt av dom så att man nästan spyr av dom… inte nog med att dom är inne på badrummet (där dom nog lever gott pga barn här som älskar att bada) jag har dom i köket oxå, i lådor och på skärbrädor. äckligt värre… jag har varit i kontakt med hyresvärden, och dom bad mig kontakta anticimex, och det gjorde jag… fick 3 ynka små ”dosor” med någon tablett i som skulle locka dom, men det hjälper inte så mkt kan jag lova… så det blir väl att bespruta hela här för jag vill inte ha dom här, man kan ju läsa om att de drar sig till stärkelse och socker och då kan man nog hitta dom i skafferiet oxå, men där har jag inte vågat titta ännu…

    och det du skrev med att ha lampan tänd, ja det funkar för stunden. men direkt när du stänger av den så kommer dom igen, dom går ner i avloppet så länge bara och inväntar…

    jag kan svara på det ang att stänga av elementet det hjälper inte mkt, det gjorde jag och hade fönstret alltid öppet så att det aldrig skulle bli för fuktigt i luften och aldrig bli för varmt, men dom fanns där ändå… jag har mina tankar om att flytta här ifrån för jag vill inte ha dom inneboende hos mig iaf…

    hoppas du har bättre tur att bli av med dom =)

  4. Gustav

    Någon sa något om att tvättmedel funkade. Klorin har jag också hört om. Intressanta djur, hos mig dyker det upp en var 3:e månad kanske. En smula suspekt.

  5. Jag är jätte lycklig eftersom jag inte sett en enda skymt av en silverfisk på flera månader nu. De är så äckliga att hela jag ryser så fort jag får se en. Igår på jobbet när vi hade möte så kom det en krypandes på golvet. Därefter mådde jag dåligt i flera timmar. Så det verkar helt klart som att de kommer i omgångar, vilket jag håller med om är suspekt! Varje gång det händer blir man jätte glad eftersom man tror att de är borta för alltid, men det upptäcker man ju ett tag senare att de inte är, som synd är!

  6. Caroline

    Hejsan! Vi har ett jätte stort problem,men just silverfisk,det är fruktansvärt äckligt.Vi köpte ett hus i december och helt ärligt så har vi säkert sett 20 tal redan,vi bodde i lägenhet förut och aldrig haft problem med dem innan,Ursch de är så äckliga,vi har har mest i köket,men även sett 2 st i sov rummet och en i hallen och en i tv rummet,fyyyy min smabo fick en i äggg koppet för ett tag sen,så han ville inte äta något mera konstigt. Vi har fått 3 fällor,men tycker inte att det hjälpt något,snälla någon som har något tips??? De är ju jätte äckliga,särskilt när man får de i köket.. MVH 2 som spyr snart av alla äckliga silver fiskar 😦

  7. ia

    Hejsan! Usch, jag lider med dig. Jag har samma problem och har världens fobi för dessa äckliga djur! Jag har också en lampa tänd på natten och har försökt med otaliga tips som inte fungerat, tex salt, apelsinskal, stänga av värmen, klorin etc. Häromdagen höll jag på bryta ihop när jag upptäckte att det låg en massa döda (möjligtvis levande?) uppe vid köksfläkten ovanför spisen, och hur många ggr har inte jag lagat mat utan att ha haft lock på kastrullen!? Hursomhelst, igår gick jag av en slump till en affär (John Wall) och hittade en flaska bekämpningsmedel mot silverfisk och pälsängrar och till min stora glädje verkar det fungera riktigt fint. Har sprutat mängder på ställen där jag vet att dom uppehåller sig och efter bara nån timma kom jävlarna krypandes ur sina tillhål, kippandes efter andan. En efter en gav jag den slutgiltiga stöten med pappret och kände ett enormt välbehag! Så för alla er här som skrivit på bloggen; köp RADAR mot silverfisk! Jag har ännu inte sett en levande silverfisk, men ska ta en till sprutomgång med flaskan ikväll. Lycka till, jag håller tummarna! / ia

  8. Alexandra

    Hej! Jag har just flyttat till en lägenhet och när jag skull sätta på kylen som varit avfrostad låg det 3 st därinne o kravlade, sååå äckligt. Har även dödat flera stycken på toa, i hallen och nån i v-rummet. Har inte sett till en endaste fisk på flera dagar tills imorse då jag skulle åka till jobbet. Hade låtit post typ två brev ligga på golvet i hallen. när jag skulle ta upp dom var det typ 10 st silverfiskar därunder. Både stora o små. Usch mosade alla (hoppas jag) med kuvertet. Ska ringa till en firma på måndag som bekämpar de små liven. MÅSTE ha bort dom . Min kompis tipsade också om RADAR, får nog bli en sväng förbi JULA där dom har den. Det absolut äckligaste är ju att när man ligger o sover är dom ute o vandrar runt i lyan…Blääää

  9. Silverfiskar?
    De som är så söta! De små liven kilar omkring mellan fötterna på en och är så glada över att se en. Hoppar upp i famnen och vill bli klappade. Nej jag skulle aldrig kunna ha ihjäl en sån liten stackare. De brukar för övrigt ha släkt-träff på min skärbräda varje kväll. Men det börjar dock bli lite jobbigt…

  10. Tja! Morsan gillar inte firrarna i badrummet dock har hon juh 3 tonårs grabbar som kommer på stuburten och mosar =).
    Så om ni fortfarande har prob kan ni juh bara säga till någon grabb så kommer hela kvateret och mosar åt er vett jah… hahaha
    Ville bara läsa lite om silver firrarna men om jag vill ge er lite possetiv rådgivning till de som INTE får bort dem kan juh läsa lite på denna hemsidan:

    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.dn.se/content/1/c6/34/74/45/snyyltare.gif&imgrefurl=http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp%3F%26a%3D347445&h=93&w=153&sz=6&hl=sv&start=11&tbnid=tdNXfGs-IGGq8M:&tbnh=58&tbnw=96&prev=/images%3Fq%3Dsilverfisk%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG

    Hehe… inte lite lång du 😛

  11. johanna

    en kväll när jag låg i sängen och läste så kom det en silverfisk ”springandes” över sidan. jag får panik så fort jag ser en, sitter just nu framför datorn och vågar inte gå in i mitt rum eftersom jag såg en silverfisk där nyss. pälsängar är också så vidrigt äckliga och jag ryser och gråter så fort jag ser en..

  12. David

    Hej.

    Tänkte bara tala om att jag delar din forbi, men jag kom lite över den när jag bodde i en källare i Kalmar. Där jag hade 23 st i badrummet en kväll. Lyckades inte utrota dom så jag flyttade ganska snart efter detta.

    Har även ”hittat” 2 st i min nya lägenhet, men jag ska renovera mitt badrum och hoppas på att dom försvinner med det.

    Lider med alla som tycker att dom är äkliga och otrevligt

    // David

  13. Tau

    Här är lite bra info om silverfiskar i hemmet för er som inte vet vad det är.. Dom drar sig till fukt och inte smuts bland annat..http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1567&a=347445&previousRenderType=3

  14. Det är inget fel på silverfiskar. De är nog mer rädda för dig än du är för dem 😉 Kill ‘em all 🙂

  15. Jaa, silverfiskar är sjukt äckligt och jag har mängder av dem. Jag vet inte hur du blir av med dem. Om du bor i hus har jag läst att man kan spola kokhett vatten i alla avlopp. Jag har gjort detta i min lägenhet, men de kommer ju såklart ändå .__.

    Jag har dessutom såna pälsängrar, de är skitskabbiga 😦

  16. Ost

    Ni pratar om 2-3 i månaden??!?!? Jag mördar (med glädje) säkert 20 om dagen i mitt kök, badrum och vardagsrum. Ska prova radar.

  17. har precis flyttat in i en lya som är helt underbar förutom att några små varelser hälsar på mig i badrummet varje morgon kl 5.

    ett tips jag fick var att rensa avloppen ordentligt, koka sedan upp vatten o häll i klorin eller det heter något liknande o finns bland tvättmedel i affären. häll detta i avloppen o gör detta kontinueligt.. de små varelserna uppskattar inte detta…. spec om en gör det ett par gånger i veckan i början så att det verkligen blir rent..

    men men… en får inte heller glömma bort att tänka på miljön när en tar till kemikalier…

    lycka till

  18. Chimmer

    Gå till vilken butik som helst,( ICA borde funka) o köp litet Radar. Jag hade silverfiskar i mitt rum, sprejade som fan med radar i hela rummet, och har inte sett till en fisk ännu.( sprejade ordentligt).

    Det är jättegiftigt för silverfiskarna, en kom krälandes upp ur en springa då jag var på min sprejrunda, sprejade på den i en halvsekund, den dog mycket snabbt, såg smärtsamt ut:)

  19. Mattias

    Silverfiskar är mysiga, ska snart flytta in i min etta på ny ort i södra sverige, den har stått tom ett tag, har sett 2 st innan jag åkte hem över julen har städat kliniskt rent i lägenheten, skurat, dammsugit, kloirnerat 🙂 nu ska ja städa allt igen x 1000 ska ha bort de små silvriga fanskapen, å alla skåp ska tömmas, mycket att göra innan skolan börjar 😦

  20. Alice

    jag vet hur du känner jag kände likadant första gången jag flyttade till mitt nya hus, första gången jag såg dem visste jag ingenting om silvermonster, jag blev så rädd och trodde att de skulle kryppa in i mina öron och munhålla jag trodde även att det var små utomjordningar som försökte ta över vår kropp ( jag har en livligt fantasi) så nu sover jag med öronproppar och med ljuset tänd . tack för tipset om elemmentet ! ska sänka värmen.

  21. helena

    Hej Alla..
    Jag om nån vet vad silverfisk fobi är… Har gått i kognitiv terapi för nåt år sedan och sen dess har det blivit lite bättre men jag är inte helt fri.. hehe.. Jag blev så rädd för dessa när jag va liten tjej så ni anar inte.. och sen har det hållit i sig. Har haft besök av demoner na lite nu och då genom åren och då får jag alla symptom som man kan tänka sig , ångest ,hjärtklappning etc.. När man nu skriver eller berättar om det så låter det inte klokt jag vet…. Det bästa rådet jag fått var från en snubbe på anticimex och det tänkte jag dela med mig nu. Men först innan ni får mitt superråd…. HÅLL RENT! Bakom spis .. i lådor ja överarllt. Rensa avlopp minst en gång i veckan, låg temperatur..Inga kläder liggandes på golv, diskmaskin..?.helst inte.:-)) värmen är deras äggkläckare. Sist men inte minst:
    Skaffa en Silikonspruta och silikona tätt överallt.! i alla hål, sprickor, golvlistor mm. Överallt där det finns ett tillhåll för de små jävlarna.
    Äntligen tog trafiken slut.. Jag hade inte många men en är en för mycket..:-))
    Lycka till friends..

  22. helena

    Här kommer ett tips till..
    Hyr en avfuktare efter det att du kliniskt städat och ev. tätat med silikon. I bland kan hyresvärlden va bussig och fixa fram en sådan till låns en vecka.
    Jag har haft turen att få låna av min svärfar. den har gått nån vecka varje vinter och då blir det snus torrt vilket är väldigt ogynnsamt för ..ja ni vet…;-)

  23. Använd gärna rödcederträ och rödcederolja (även kallad eterisk olja). Det är mycket effektiv mot skadedjur som myror, pälsängrar, mjölbaggar, silverfiskar etc. 100% naturligt.

    Enligt forskning så kan silverfiskar bada i radar efter 6dagar, de har då blivit immun. Däremot skadas alveolerna i våra lungsäckar när vi andas in gasen från radar.

    Vänligen, rödceder.se – leverantör: Rent Hus, TV4

  24. Hej!
    Jag aldrig i hela mitt liv sett en silverfisk fram tills nyligen då jag och min flickvän flyttade till en ny lägenhet. Jag blev smått chockad över den lilla insektens existens och även ganska så äcklad. Jag har läst några av inläggen som skrivits in här och jag undrar ifall det inte finns något enklare sätt att bli av med de äckliga insekterna?
    Tackar för svar.

  25. Madde

    Om du med enklare menar en trollstav får du gärna höra av dig när du hittar den… Gudarna ska vet att vi har haft skiten i två år, men det var först nyligen som vi faktiskt kände att vi kunde andas ut. efter att vi använde oljan några gånger och har även lagt ut träbitarna nu som vi lägger lite olja på när vi städar.

    ps. rödceder, snabb leverans båda gångerna, tack.

    Vad beträffar avfuktaren har vi inte testat den metoden. / MAdde

  26. David

    Hej, har samma problem som er andra. HAde problem med silverfisk i badrummet för ca 2 år sedan. Men sedan verkade de försvunnit tills i förra vekan när jag skulle lägga min son, hela hans säng kryllade av dem, de hade gjort som små gångar i sängramen. Och nu har vi dem i hela lägenheten, fattar inte var de kommer från?
    Lillen får sova hos oss nu men vad hjälper det? Vi har silverfisk i sovrummet oxå jue…
    Någon sade något om att de kanske kom från baklongen då de gillar fukt, och vi har jue ett element där men vet inte. De har jue spridit sig i hela lägenheten på bara en vecka… Fan så äckligt.
    Vi flyttar nu, men någon som har något tipps så man inte råkar ”flytta med dem” i saker eller liknande?
    Mvh David.

    • Maja

      David du kan ju testa rödcedern, det är det närmsta ett trollstav jag har testad, den funkar tydligen bäst i förebyggande syfte – vilket tycks vara vad du är ute efter inför ditt flytt. Annars kan du ju höra av dig till rödceder.se och fråga, de borde ju veta.

      ps. Rödceder.se – tack, snabb respons på mejl och snabb leverans.

  27. kesO

    Min mamma har alltid sagt, lägg INTE! dina kläder på golvet…plocka upp dina blöta handdukar, dom ska inte ligga där på golvet! Det kommer bli fuktigt och så kommer det komma Silverfiskar!
    Jag tog det där med en nypa salt…
    MEN! rätt vad det var en kväll när jag skulle gå upp på mitt rum…Joo..då ser jag 2!!! stycken ÄCKLIGA SMÅ saker krypa runt på golvet…Usccch…Silver fiskar. Jag försöker hålla kvar silverfiskarna som får PANIK och försöker fly medans jag SKRIKER på min mammas sambo som kommer uppspringandes med papper i handen!
    Den ena lyckas rymma medan den andra blev mos! Jag sa till min mammas sambo att han INTE! Fick säga någe till min mamma…
    Städade upp på rummet fort som tusan. Och hädan efter så kommer jag hålla ordning på mitt rum, och inga fler handdukar på golvet!
    …Radar Nästa…

  28. Olle

    Jag skulle nog inte ta till radar om jag vore dig, de blir bara immun mot det efter några dagar (dessutom har det förbjudits av staten då det är allergiframkallande)

  29. Anders

    Jag och min tjej har ringt anticimex flera ggr och dom har varit här och sprutat massa skit för att bli av med silverfiskarna…till våran förvåning tappar både jag och min tjej håret..detta är helt sjukt och läkare fattar inget..sedan läste jag detta på internet om bekämpningsmedel och arsenik.
    ***
    Om man däremot inandas små mängder under en längre tid får man håravfall, magbesvär, hudförändringar mm. Det finns också en risk för anemi blodbrist och nervskador vilket i sin tur kan innebära förlamning. Arsenik fungerar också som ett gift på ett annat sätt, det är nämligen cancerframkallande men de andra
    verkningarna dödar oftast en innan cancern hinner framträda.
    *****

  30. Christer

    Hej! det går inte att ta kål på silverfiskar, dom kan typ ligga i dvala i tusentals år! och bara vänta på att det ska bli ett bra klimat för dom att frodas i, dvs fukt! det låter otroligt men dom är seglivade dom små liven, så har ni silverfiskar är det ett bevis på att ni har fukt någonstans, vilket kan betyda fuktskador, i ett bad rum är det ju normalt att ha fuktigt så det är ganska lätt att förstå hur och varför det kan vara silverfiskar där, men får man silverfiskar även i andra delar av huset, är det garanterat nåt som inte är som det ska. silverfiskar fins överallt! där det är fuktigt ser du dom, där det är torrt ligger dom i dvala och du ser dom inte. men ge upp att försöka ta kål på dom, det är näst intill omöjligt, mvh Christer

Kommentera

